serwis prowadzioi

06.07.2018

Aktualności

Opodatkowanie elektrowni wiatrowych - powrót do punktu wyjścia

autor: Katarzyna Lewandowska

Dnia 29 czerwca 2018 r. w Dzienniku Ustaw poz. 1276 została opublikowana nowelizacja, która z założenia ma przywrócić poprzednie zasady opodatkowania podatkiem od nieruchomości elektrowni wiatrowych, tak aby podatek był płacony wyłącznie od części budowlanych a nie od całości.

Przypomnijmy, ustawą z dnia 20.05.2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych wprowadzono nową definicję elektrowni wiatrowej. Wskazywała ona, że jest to budowla w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, składająca się co najmniej z fundamentu, wieży oraz elementów technicznych, o mocy większej niż moc mikroinstalacji. Jednocześnie w ustawie Prawo budowlane usunięto elektrownie wiatrowe z listy urządzeń technicznych wymienionych w definicji budowli, w przypadku których wyodrębniono części budowlane, a w załączniku do ustawy rozszerzono kategorię obiektów budowlanych XXIX „wolno stojące kominy i maszty” o elektrownie wiatrowe. Powyższe zmiany pośrednio miały wpłynąć na całościowe opodatkowanie elektrowni wiatrowych podatkiem od nieruchomości (pisaliśmy o tym szerzej w ”Podatek od elektrowni wiatrowych”).

Po dwóch latach, tj. 7 czerwca 2018 r. została uchwalona ustawa, która ma odwrócić powyższe skutki. Zmieniono bowiem definicję elektrowni wiatrowych. Obecnie przez elektrownie wiatrowe należy rozumieć instalację odnawialnego źródła energii, składającą się z części budowlanej stanowiącej budowlę w rozumieniu prawa budowlanego oraz urządzeń technicznych, w tym elementów technicznych, w której energia elektryczna jest wytwarzana z energii wiatru, o mocy większej niż moc mikroinstalacji. Również w definicji budowli zawartej w ustawie Prawo budowlane dodano elektrownie wiatrowe jako urządzenia techniczne, których wyłącznie części budowlane stanowią budowle. Natomiast w załączniku do Prawa budowlanego w kategorii XXIX wskazano wolno stojące kominy i maszty oraz części budowlane elektrowni wiatrowych.

Powyższe zmiany weszły w życie 30 czerwca 2018 r. z mocą od 1 stycznia 2018 r. Może to oznaczać, że będziemy mieli do czynienia z sytuacją, kiedy do roku 2016 r. opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegały części budowlane elektrowni wiatrowych, w 2017 r. całość elektrowni wiatrowych, a w 2018 r. ponownie wyłącznie części budowlane.

Co ciekawe w jednej ze spraw dotyczącej stanu prawnego obowiązującego w 2017 r. NSA zadał pytanie do poszerzonego składu o treści:

Czy w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2017 r. budowlą w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 716 ze zm.) w zw. z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2016 r., poz. 290 ze zm.) jest tylko część budowlana (wzniesiona z użyciem wyrobów budowlanych) elektrowni wiatrowej czy też budowlę tę stanowi fundament, wieża i elementy techniczne elektrowni wiatrowej, o których mowa w art. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (Dz.U. z 2016 r., poz. 961)?”

Potwierdza to, że opodatkowanie elektrowni wiatrowych jako całości w 2017 r. nie jest jeszcze jednoznacznie przesądzone. Z pewnością taki stan niejasności prawnej jest niekorzystny dla podatników. A przecież przepisy podatkowe w przejrzysty i precyzyjny sposób powinny wskazywać co, w jaki sposób i w jakiej wysokości powinno być opodatkowane. Tymczasem ustawodawca w dalszym ciągu nie decyduje się na wprowadzenie własnych autonomicznych definicji w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, pozostawiając w nich odesłania do prawa budowlanego. Zmieniając zatem przepisy prawa budowlanego bardziej lub mniej świadomie wpływa na opodatkowanie podatkiem od nieruchomości.   

 

Katarzyna Lewandowska

Katarzyna Lewandowska

doradca podatkowy, starszy konsultant

Masz pytanie?

Katarzyna Lewandowska

doradca podatkowy, starszy konsultant

Starsze wpisy

Newsletter Lexpress

Zapisz się do naszego branżowego
newslettera i bądź na bieżąco!

Pozostałe wpisy

Aktualności29.09.2023

Obchodzenie zakazu handlu w niedzielę – najnowsze stanowisko Sądu Najwyższego

Aktualności31.07.2023

Implementacja Dyrektywy SUP – co dalej?

wszystkie wpisy