serwis prowadzioi

31.05.2016

Aktualności

Rejestr CEIDG po zmianach a kwestie ochrony danych osobowych

autor: Grzegorz Gryciuk

Od dnia 19 maja 2016 r. obowiązują istotne zmiany przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (dalej: usdzg), a wprowadzone ustawą z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw.

Z założenia służyć one mają wprowadzeniu ułatwień w funkcjonowaniu rejestru CEIDG, a obejmują też zmiany dotyczące ochrony danych osobowych osób fizycznych jako przedsiębiorców, które dotyczą dwóch kwestii:

Po pierwsze: ogólnego wyłączenia stosowania przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (dalej: uodo) za wyjątkiem tylko wskazanych w art. 39 b usdzg, zgodnie z którym: „Do jawnych danych i informacji udostępnianych przez CEIDG nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1182 i 1662 oraz z 2015 r. poz. 1309), z wyjątkiem przepisów art. 14-19a i art. 21-22a oraz rozdziału 5 tej ustawy”.

Po drugie:  uregulowania zakresu informacji, w tym danych osobowych, zawartych w rejestrze CEIDG, ich udostępniania, w tym określenia zakresu udostępnianych informacji i zakazu udostępniania niektórych danych dotyczących przedsiębiorcy, w tym numeru PESEL, daty urodzenia czy  danych kontaktowych, takich jak: adres poczty elektronicznej czy numer telefonu, o ile dane te zostały zgłoszone we wniosku o wpis do CEIDG. Co do ww. danych kontaktowych zakaz udostępniania ma dotyczyć przypadku gdy, podając je, przedsiębiorca sprzeciwił się ich udostępnianiu w CEIDG (por. art. 37 ust. 1 pkt 1 usdzg).

Zmiana w zakresie ogólnego wyłączenie stosowania przepisów uodo nawiązuje do sytuacji istniejącej uprzednio do dnia 31 grudnia 2011 r. Obowiązywał wówczas przepis art. 7a ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej, zgodnie z którym: „Ewidencja działalności gospodarczej jest jawna i dane osobowe w niej zawarte nie podlegają przepisom ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (...)”. Przepis ten w sposób wyraźny potwierdzał ugruntowujący się ówcześnie pogląd, że przepisów uodo nie stosuje się do danych dotyczących osoby fizycznej w zakresie, w jakim identyfikują ją w obrocie gospodarczym i ściśle wiążą się z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą.

Aktualna zmiana nie skutkuje wyłączeniem stosowania wszystkich przepisów uodo, gdyż wyłączenie to nie obejmuje wskazanych przepisów art. 14-19a uodo i art. 21-22a uodo oraz rozdziału 5 tej ustawy. Wskazane przepisy art. 14-19a uodo i art. 21-22a uodo dotyczą uprawnień kontrolnych Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (dalej: GIODO), a w tym obejmują przepisy art. 18 uodo umożliwiające GIODO wydanie decyzji administracyjnej o określonej treści w przypadku naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych i przewidujące uprawnienia strony w przypadku wydania takiej decyzji. Z kolei przepisy rozdziału 5 uodo dotyczą kwestii zabezpieczenia danych osobowych, a w tym obowiązku podjęcia środków zabezpieczających przed rozpoczęciem przetwarzania danych, o których mowa w art. 36 uodo oraz dopełnienia wymagań określonych w przepisach wykonawczych, o których mowa w art. 39a  uodo, a  w tym prowadzenia dokumentacji w postaci m.in. Polityki bezpieczeństwa czy Instrukcji zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych.

Jednakże aktualna zmiana skutkuje wyłączeniem stosowania przepisów uodo w zakresie konieczności dopełnienia,  takich obowiązków jak: legalności przetwarzania danych osobowych (art. 23 lub 27 uodo),  informacyjnego (art. 25 lub art. 26 uodo), celowości i adekwatności przetwarzania danych (art. 26 uodo) czy rejestracji zbiorów danych (rozdział 6 uodo). Co istotne wyłączenie to obejmuje także stosowanie przepisów karnych z rozdziału 8 uodo.

W praktyce jednakże pozostawienie ww. przepisów z regulacji uodo i wprowadzenie ww. nowych z regulacji usdzg dotyczących udostępniania informacji zawartych w rejestrze CEIDG i ograniczeń w tym zakresie czyni sytuację bardziej złożoną. Przykładowo skoro ww. art. 37 ust. 1 pkt 1 usdzg stanowi o zakazie udostępniania wskazanych danych kontaktowych, w przypadku gdy, podając je, przedsiębiorca sprzeciwił się ich udostępnianiu w CEIDG to dla oceny dopuszczalności udostępnienia - czy szerzej przetwarzania - takich danych objętych sprzeciwem należy przeanalizować już dopełnienie wszystkie wymogów  z regulacji uodo, gdyż wyłączenie w jej stosowaniu w omówionym powyżej zakresie z ww. art.  art. 39 b usdzg dotyczyć winno sytuacji, gdy brak jest wskazanego sprzeciwu. Przy tym w każdym przypadku GIODO zachowuje ww. uprawienia kontrolne, a w tym możliwość wydana decyzji administracyjnej o określonej w ww. art. 18 uodo treści, a podmiot przetwarzający wskazane dane ma obowiązek podjęcia ww. środków zabezpieczających oraz dopełnienia wymagań określonych w ww. przepisach wykonawczych, a w tym prowadzenia ww. dokumentacji. Dlatego warto również przy okazji ww. zmian zweryfikować dotychczas zastosowane rozwiązania w ramach systemu ochrony danych osobowych, a szczególnie stosowaną dokumentację w tym zakresie i ewentualnie je przeorganizować lub też zmienić.

Grzegorz Gryciuk

Grzegorz Gryciuk

radca prawny, starszy konsultant

Masz pytanie?

Grzegorz Gryciuk

radca prawny, starszy konsultant

Starsze wpisy

Newsletter Lexpress

Zapisz się do naszego branżowego
newslettera i bądź na bieżąco!

Pozostałe wpisy

Aktualności29.09.2023

Obchodzenie zakazu handlu w niedzielę – najnowsze stanowisko Sądu Najwyższego

Aktualności31.07.2023

Implementacja Dyrektywy SUP – co dalej?

wszystkie wpisy