serwis prowadzioi

16.05.2018

Aktualności

Uzupełnienie wpisu w CEIDG o numer PESEL

autor: Katarzyna Lewandowska , Mateusz Janus

Przedsiębiorcy wpisani do CEIDG, którzy dotychczas nie podali w ewidencji numeru PESEL, muszą uzupełnić ten brak do 19 maja 2018 r. pod rygorem wykreślenia ich wpisu.

 

Pakiet ustaw „Konstytucja Biznesu”, który wszedł w życie 30 kwietnia tego roku spowodował m.in. uchylenie ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej wprowadzając do porządku prawnego na jej miejsce kilka innych ustaw, które kompleksowo regulują obszary związane z działalnością gospodarczą (jak np. funkcjonowanie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej), a które wcześniej uwzględnione były w tym jednym – z biegiem czasu coraz obszerniejszym – akcie prawnym. Fakt ten nie oznacza jednak automatycznej derogacji wszystkich innych aktów prawnych odnoszących się w swojej treści do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

 

Ustawa z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1893) jest aktem prawnym nadal obowiązującym. Treść art. 61 tej ustawy stanowi o konieczności uzupełnienia wpisu w CEIDG o numer PESEL w przypadku, jeżeli wpis takiego numeru dotąd nie zawierał. Wyłączone z tego obowiązku są tylko osoby zagraniczne z uwagi na to, że nie posiadają one, co do zasady, numeru PESEL. Ustawodawca dał przedsiębiorcom 2 letni czas na uzupełnienie danych pod rygorem wykreślenia przedsiębiorcy z ewidencji po bezskutecznym jego upływie. Zakreślony przez ustawodawcę termin upływa 19 maja tego roku, a informacja o skreśleniu przekazywana jest najpóźniej następnego dnia roboczego do innych rejestrów, m.in. ZUS, KRUS, GUS.

 

Konieczność uzupełnia wpisów o numer PESEL ma celu wyczyszczenie ewidencji z „martwych wpisów”. Baza CEIDG została uruchomiona z dniem 1 lipca 2011 r. Ewidencje działalności gospodarczej prowadzone wcześniej w gminach, które do dnia 31 grudnia 2011 r. miały być wprowadzone do bazy CEID, nie od początku wymagały podawania numeru PESEL, co jest powodem dzisiejszej niekompletności niektórych wpisów.

 

Przedsiębiorca zarejestrowany jeszcze przed uruchomieniem CEIDG, który już po zaimportowaniu jego danych do nowopowstałej bazy, dokonywał jakichkolwiek zgłoszeń za pośrednictwem CEIDG (np. aktualizacja danych, wniosek o zawieszenie działalności itp.) musiał podać już numer PESESL, dlatego znajduje się on w jego wpisie. Również przedsiębiorcy, którzy składali wniosek o zarejestrowanie działalności po 1 lipca 2011 roku (a więc za pomocą nowopowstałej CEIDG) posiadają wpis z numerem PESEL. Choć należy podkreślić, że numer PESEL jest daną niepubliczną (nie jest widoczny w ogólnodostępnym wydruku z CEIDG).

 

Konkludując, omawiana norma nakazująca uzupełnienie wpisu o numer PESEL, ma zastosowanie zatem jedynie do tych przedsiębiorców, którzy swoją działalność zarejestrowali przed utworzeniem CEIDG w 2011 r. (nie podając przy tym numeru PESEL), a po jej uruchomieniu nie dokonali za jej pośrednictwem żadnego zgłoszenia/zmiany.

 

Katarzyna Lewandowska

Katarzyna Lewandowska

doradca podatkowy, starszy konsultant

Mateusz Janus

Mateusz Janus

asystent

Masz pytanie?

Katarzyna Lewandowska

doradca podatkowy, starszy konsultant

Mateusz Janus

asystent

Starsze wpisy

Newsletter Lexpress

Zapisz się do naszego branżowego
newslettera i bądź na bieżąco!

Pozostałe wpisy

Aktualności29.09.2023

Obchodzenie zakazu handlu w niedzielę – najnowsze stanowisko Sądu Najwyższego

Aktualności31.07.2023

Implementacja Dyrektywy SUP – co dalej?

wszystkie wpisy