serwis prowadzioi

29.12.2016

Proces inwestycyjny

Decyzja środowiskowa na nowych zasadach w 2017 r.

autor: Katarzyna Dudziak

Wraz z rozpoczęciem 2017 roku zaczną obowiązywać znowelizowane przepisy ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko[1], oznaczające nowe obowiązki zarówno dla organów administracji prowadzących postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, jak i nowe obowiązki dla inwestorów ubiegających się o takie decyzje. 

Znowelizowane przepisy wprowadzają bardziej szczegółowe (a częściowo – także zupełnie nowe) wymagania odnośnie treści, jaką od nowego roku powinna posiadać karta informacyjna przedsięwzięcia (KIP), która składana jest przez inwestora wraz z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Uszczegółowieniu i rozbudowaniu uległy również wymagania stawiane wobec raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Zmieniono także kryteria, którymi powinien kierować się organ prowadzący postępowanie, stwierdzając obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i przedłożenia raportu.

Co ważne, od nowego roku obowiązywać zaczną nowe wymagania wobec autorów dokumentacji środowiskowej, powstającej na potrzeby postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Otóż od 1 stycznia 2017 r. autorem raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (jak i raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 oraz prognozy oddziaływania na środowisko) będzie mogła być wyłącznie osoba, która ukończyła wskazane w ustawie studia (np. kierunki związane z kształceniem w obszarze nauk przyrodniczych, nauk ścisłych, nauk rolniczych) albo ewentualnie osoba, która skończyła inny kierunek studiów, ale posiada wymagane 5-letnie doświadczenie w pracach przy przygotowywaniu tego rodzaju dokumentów, np. raportów o oddziaływaniu na środowisko.

Konieczne będzie też złożenie przez autora danego dokumentu oświadczenia o posiadaniu wymaganych ustawą uprawnień pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Nowością jest również konieczność opatrzenia karty informacyjnej przedsięwzięcia podpisem jej autora (a w przypadku gdy jej wykonawcą jest zespół autorów – przez kierującego tym zespołem) wraz z podaniem imienia i nazwiska oraz daty sporządzenia karty. Ustawa upoważnia Ministra Środowiska ponadto do określenia formatu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (a także określenia formatu dokumentu zawierającego wyniki inwentaryzacji przyrodniczej). Powyższe zmiany, stanowiące niewątpliwie dodatkowe utrudnienie (i koszt) dla inwestorów, mogą jednak wpłynąć pozytywnie na poziom merytoryczny i jakość sporządzanych raportów o oddziaływaniu przedsięwzięć na środowisko.

Ponadto od 1 stycznia 2017 r. dla przedsięwzięcia będącego zarazem instalacją wymagającą uzyskania pozwolenia zintegrowanego, zaliczanego jednocześnie do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – organ prowadzący postępowanie będzie miał dodatkowo obowiązek zasięgnięcia opinii organu właściwego do wydania pozwolenia zintegrowanego (marszałek, starosta), niezależnie od wymaganej nadal opinii regionalnego dyrektora ochrony środowiska, jak i opinii właściwego państwowego inspektora sanitarnego.

Z uwagi na konieczność transpozycji przepisów UE od 2017 roku będzie obowiązywał nowy wydłużony termin konsultacji społecznych, odbywanych w ramach postępowania, w którym stwierdzono obowiązek przeprowadzenia oceny. Termin konsultacji społecznych został wydłużony z dotychczasowych 21 do 30 dni.

Najistotniejsze z punktu widzenia inwestorów zmiany zajdą jednak w zakresie administracyjnych kar pieniężnych za nieprzestrzeganie środowiskowych uwarunkowań wynikających z decyzji. W obecnym stanie prawnym często pojawiał się problem w sytuacji,  w której inwestor nie wywiązywał się z obowiązków nałożonych na niego w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Ustawa wprowadza od 1 stycznia 2017 r. możliwość nakładania kar administracyjnych w sytuacji, gdy dane przedsięwzięcie jest realizowane, eksploatowane lub likwidowane z naruszeniem warunków określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Kary pieniężne przewidziane zostały w wysokości od 500 zł do 1 000 000 zł i wymierzane będą przez wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska, z uwzględnieniem liczby i wagi stwierdzonych naruszeń. Inwestor może też zostać ukarany za naruszenie obowiązków i wymagań nałożonych na niego np. w decyzji o pozwoleniu na budowę i zatwierdzeniu projektu budowlanego.

 

[1] Dz. U. z 2016 r. poz. 353 j.t. z późn. zm.

Katarzyna Dudziak

Katarzyna Dudziak

radca prawny, starszy konsultant

Masz pytanie?

Katarzyna Dudziak

radca prawny, starszy konsultant

Starsze wpisy

Newsletter Lexpress

Zapisz się do naszego branżowego
newslettera i bądź na bieżąco!

Pozostałe wpisy

Proces inwestycyjny28.09.2023

Jak kwalifikować przedsięwzięcia? Interpretacja zapisów rozporządzenia w sprawie przedsięwzięć cz. I

Proces inwestycyjny29.06.2022

W jaki sposób zarejestrować Spółkę z o.o.? Tradycyjnie, u Rejenta, czy może elektronicznie?

wszystkie wpisy
"

Wspieramy branżę budowlaną na wszystkich etapach procesu inwestycyjnego, pomagamy budować sprawnie i bezpiecznie.

"

Dowiedz się więcej:

Inwestycje budowlane