serwis prowadzioi

26.10.2016

Proces inwestycyjny

Miejsca postojowe zależne jako sposób zapewnienia wymaganej liczby miejsc postojowych

autor: Agata Legat

Wysokie ceny nieruchomości oraz trudności z  wypełnieniem coraz bardziej rygorystycznych normatywów miejsc postojowych powodują, że inwestorzy zaczynają poszukiwać alternatywnych rozwiązań i decydują się na urządzanie miejsc postojowych w systemie zależnym.

Można tu mówić o dwojakiej „zależności”, a mianowicie takiej, która polega na sytuowaniu miejsc postojowych na platformach parkingowych (w systemie zależnym) alba takiej, która polega  na urządzaniu miejsc postojowych, do których dostęp odbywa się za pośrednictwem istniejącego miejsca (zaprojektowanych jako przedłużenie miejsca postojowego).    

Proces upowszechniania się tego rodzaju rozwiązań znajduje już odzwierciedlenie w orzecznictwie sądów. Jak dotąd, tego rodzaju rozwiązania są w orzecznictwie uznawane za zgodne z prawem.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 25 lutego 2013r., sygn. akt VII Sa/Wa 1841/12 uznał za spełniający wymagania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w zakresie ilości miejsc postojowych, projekt budowlany, w którym przewidziano zlokalizowane na platformach miejsca parkingowe zależne, mimo iż w toku postępowania, strony podnosiły, że miejsca parkingowe usytuowane na platformach, jako niezgodne z przepisami technicznymi i winny zostać wyeliminowane z projektu budowlanego.  Wyrok stał się prawomocny na skutek oddalenia skargi kasacyjnej wyrokiem NSA, wydanym w sprawie o sygn. akt II OSK 1900/13.

Z kolei Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w prawomocnym wyroku z dnia 7 kwietnia 2016 roku (sygn. akt: II SA/Kr 1544/15) wyjaśnił, że charakter zależny miejsc postojowych wynika zatem z faktu możliwości korzystania z nich za pośrednictwem innego miejsca postojowego, co nie zmienia charakteru takiego miejsca jako miejsca na stałe przewidzianego do parkowania pojazdów. W wyroku tym sąd  wskazał, że „jedynymi kryteriami, które misi spełniać miejsce postojowe są określone wymiary wynikające z § 21 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych”.

Podobnie Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 11 maja 2016 r., II SA/Wr 778/15 podzielił pogląd, iż w sytuacji, gdy nie ma przepisu, który zabraniałby urządzania miejsc postojowych w systemie zależnym, rozwiązanie takie należy uznać za zgodne z prawem.

Trudno w tym wypadku jeszcze mówić o jednolitej linii orzeczniczej (niewiele bowiem tego rodzaju spraw trafiło na wokandę). Warto natomiast odnotować, że jak dotąd brak w orzecznictwie stanowisk, które kwestionowałyby legalność urządzania miejsc postojowych w systemach zależnych. Biorąc pod uwagę treść obowiązujących przepisów i fakt, że nie zawierają one w tym względzie szczególnych zakazów, stwierdzić należy, że miejsca postojowe zaprojektowane w systemie zależnym są legalnym sposobem zapewnienia wymaganej (planem miejscowym lub decyzją o warunkach zabudowy) na potrzeby inwestycji liczby miejsc postojowych.

Agata Legat

Agata Legat

radca prawny, partner

Masz pytanie?

Agata Legat

radca prawny, partner

Starsze wpisy

Newsletter Lexpress

Zapisz się do naszego branżowego
newslettera i bądź na bieżąco!

Pozostałe wpisy

Proces inwestycyjny28.09.2023

Jak kwalifikować przedsięwzięcia? Interpretacja zapisów rozporządzenia w sprawie przedsięwzięć cz. I

Proces inwestycyjny29.06.2022

W jaki sposób zarejestrować Spółkę z o.o.? Tradycyjnie, u Rejenta, czy może elektronicznie?

wszystkie wpisy
"

Wspieramy branżę budowlaną na wszystkich etapach procesu inwestycyjnego, pomagamy budować sprawnie i bezpiecznie.

"

Dowiedz się więcej:

Inwestycje budowlane