serwis prowadzioi

09.08.2019

Zamówienia publiczne

Szczególny sposób spełniania kryteriów kwalifikacji przez konsorcjum

autor: Konrad Różowicz

Zgodnie z art. 23 ust. 5 P.z.p. zamawiający dysponuje uprawnieniem do określenia szczególnego sposobu spełniania warunków udziału w postępowaniu przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia. Przykładowo zamawiający może wymagać aby co najmniej jeden wykonawca samodzielnie dysponował całym wymaganym doświadczeniem. Uprawnienie to jest jednak ustawowo limitowane i nie może być wykorzystywane w sposób kolidujący z ogólną regułą dozwalającą wykonawcom na wspólne ubieganie się o uzyskanie zamówienia publicznego.

Charakter zamówienia i proporcjonalność

Istotą wspólnego ubiegania się o zamówienie jest łączenie potencjału kilku wykonawców, który sumowany łącznie pozwala wykazać fakt dysponowania odpowiednimi w stosunku do przedmiotu zamówienia kwalifikacjami. Jakkolwiek przepisy wynikające z art. 23 ust. 5 P.z.p. pozwalają w sposób szczególny ustalić sposób spełniania warunków udziału w postępowaniu w przypadku wspólnego ubiegania się o zamówienie, to stanowią one wyjątek od reguły wynikającej z art. 23 ust. 1-3 P.z.p. ustanawiającej uprawnienie wykonawców do kumulowania zasobów w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu. Dlatego możliwości jakie daje art. 23 ust. 5 Pzp nie można rozszerzać na przypadki nie mające silnego, obiektywnego uzasadnienia (…)” (wyrok KIO z dnia 19 lutego 2018 r., KIO 207/18, KIO 221/18). Ustanowienie przez zamawiającego szczególnego sposobu spełniania kryteriów kwalifikacji przez wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie może nastąpić, wyłącznie jeżeli powyższe znajduje uzasadnienie w charakterze zamówienia i będzie spełniać wymóg proporcjonalności.  

Z wskazanych wymogów ustawowych w orzecznictwie wywodzi się, że szczególny sposób spełniania warunków udziału w postępowaniu przez konsorcja nie znajdzie zastosowania do zamówień typowych. Powyższe podkreśliła KIO w wyroku z dnia 30 października 2018 r., KIO 1240/18, wskazując, że „przedmiot zamówienia jest zwykłą robotą budowlaną, wobec czego brak jest podstaw do ustanowienia przez zamawiającego wyjątku od zasady i zobowiązania jednego z wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia do osobistego świadczenia - osobistej realizacji przedmiotu zamówienia - w zakresie wykazywanego doświadczenia.”.

Odmienną klasyfikację co do charakteru zamówienia KIO przyjęła względem zamówienia na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych w wyroku z dnia 31 sierpnia 2017 r., KIO 1721/17, w którym wskazała, że szczególny charakter takiego zamówienia, wynika „ze złożoności tej usługi, wymagającej zróżnicowanego zakresu uprawnień”.

W kontekście przytoczony orzeczeń należy podkreślić, że każde z nich odnosi się do innego rodzaju kryterium kwalifikacji, co nie pozostaje bez znaczenia przy ustalaniu czy szczególny sposób spełniania warunku udziału w postępowaniu jest obiektywnie uzasadniony (np. niedopuszczeniem do realizacji zamówienia wykonawcy nieposiadającego uprawnień w zakresie działalności regulowanej).  

Obiektywnie uzasadniony sposób spełniania kryteriów kwalifikacji

Zaistnienie okoliczności umożliwiających zamawiającemu określenie względem wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie szczególnego sposobu spełniania warunków udziału w postępowaniu, nie umożliwia uczynienia powyższego w sposób dowolny. Zamawiający oprócz respektowania zasad prawa zamówień publicznych, musi również uwzględnić by wskazany szczególny sposób był obiektywnie uzasadniony.

Konrad Różowicz

Konrad Różowicz

prawnik, partner

Masz pytanie?

Konrad Różowicz

prawnik, partner

Starsze wpisy

Newsletter Lexpress

Zapisz się do naszego branżowego
newslettera i bądź na bieżąco!

Pozostałe wpisy

Zamówienia publiczne03.04.2024

Czy można wytłumaczyć się z rażąco niskiej ceny zyskiem niematerialnym lub minimalizowaniem straty?

Zamówienia publiczne23.02.2022

Brak obowiązku określenia końcowego terminu naliczania kar umownych oraz ich kwoty maksymalnej – uzasadnienie uchwały III CZP 16/21

wszystkie wpisy
"

Nasze wsparcie prawne dedykujemy każdemu podmiotowi zaangażowanemu w ubieganie się i realizację zamówień publicznych - od lidera konsorcjum do podwykonawcy.

"

Dowiedz się więcej:

Zamówienia publiczne