serwis prowadzioi

29.01.2019

Zamówienia publiczne

Zmiana wynagrodzenia wykonawcy na podstawie ustawy o pracowniczych planach kapitałowych (PPK)

autor: Konrad Różowicz

Z dniem 1 stycznia 2019 r. weszła w życie zasadnicza część regulacji zawartych w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (dalej: u.p.p.k.). Wśród nich znajduje się m.in. przepisy art. 120 oraz 135 u.p.p.k. referujące do P.z.p. Dla wykonawców szczególnie art. 135 u.p.p.k. może mieć istotne znaczenie, albowiem kreuje po ich stronie uprawnienie do wystąpienia do zamawiającego o zwiększenie wynagrodzenia.

Przepisem art. 135 ust. 1 u.p.p.k. wykreowano po stronie wykonawcy uprawnienie do zwrócenia się do zamawiającego z pisemnym wnioskiem o przeprowadzenie negocjacji dotyczących zawarcia porozumienia w sprawie zmiany wynagrodzenia. Uprawnienie wykonawcy aktualizuje się jeżeli zawarcie umowy o prowadzenie PPK przez podmiot zatrudniający, który w dniu 1 stycznia 2019 r. uczestniczy w wykonaniu zamówienia udzielone w postępowaniu przeprowadzonego na podstawie P.z.p. (wszczętego i zakończonego przed 1 stycznia 2019 r.) wpływa na koszt realizacji tego zamówienia. Zgodnie z uzasadnieniem projektu ustawy, intencją art. 135 u.p.p.k. jest „uregulowanie kwestii odnoszącej się do sposobu określenia zmiany wynagrodzenia podmiotu zatrudniającego w przypadku, w którym przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, a następnie zawarł umowę o prowadzenie PPK, co wpłynęło na wzrost kosztów wszczętego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego” (Uzasadnienie rządowego projektu ustawy o pracowniczych planach kapitałowych, s. 61[1]).

Uprawnienie do skierowania wniosku o przeprowadzenie negocjacji ws. zwiększenia wynagrodzenia zostało skorelowane z obowiązkiem przedstawienia przez wykonawcę sposobu i podstawy wyliczenia zmiany wynagrodzenia. Ustawodawca w art. 135 ust. 2 u.p.p.k. przyjął, że w odpowiedniej zmianie wynagrodzenia, należy uwzględnić sumę wzrostu kosztów realizacji zamówienia publicznego wynikającą z wpłat do PPK dokonywanych przez podmioty zatrudniające uczestniczące w wykonaniu zamówienia publicznego.

Pomimo, że po stronie wykonawcy zostało wykreowanie uprawnienie miękkie, pozwalające mu na złożenie wniosku o przeprowadzenie negocjacji w zakresie podwyższenia wynagrodzenia, to zostało ono istotne wzmocnione treścią art. 135 ust. 4 u.p.p.k. Zgodnie ze wskazanym przepisem niezawarcie porozumienia w sprawie zmiany wynagrodzeni w terminie miesiąca od dnia zwrócenia się przez wykonawcę z wnioskiem uprawnia każdą ze stron umowy do jej rozwiązania z zachowaniem dwumiesięcznego okresu wypowiedzenia. Takie rozwiązanie umowy, z mocy ustawy, nie stanowi nienależytego wykonania lub niewykonania umowy, co ma również istotne znaczenie w świetle przesłanek wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia  (art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 P.z.p.).

 


[1] http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/druk.xsp?nr=2811

Konrad Różowicz

Konrad Różowicz

prawnik, partner

Masz pytanie?

Konrad Różowicz

prawnik, partner

Starsze wpisy

Newsletter Lexpress

Zapisz się do naszego branżowego
newslettera i bądź na bieżąco!

Pozostałe wpisy

Zamówienia publiczne03.04.2024

Czy można wytłumaczyć się z rażąco niskiej ceny zyskiem niematerialnym lub minimalizowaniem straty?

Zamówienia publiczne23.02.2022

Brak obowiązku określenia końcowego terminu naliczania kar umownych oraz ich kwoty maksymalnej – uzasadnienie uchwały III CZP 16/21

wszystkie wpisy
"

Nasze wsparcie prawne dedykujemy każdemu podmiotowi zaangażowanemu w ubieganie się i realizację zamówień publicznych - od lidera konsorcjum do podwykonawcy.

"

Dowiedz się więcej:

Zamówienia publiczne