Ziemski Biznes

18.04.2018



Postępowania środowiskowe na „starych przepisach”

KATEGORIA: Inwestycje budowlane

11 kwietnia 2018 roku została opublikowana ustawa z dnia 28 lutego 2018 roku o zmianie ustawy - Prawo wodne (Dz. U. poz. 710) dotycząca postępowań w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wszczętych przed wejściem w życie ustawy z dnia 20 lipca 2017 roku Prawo wodne (Dz.U.2017.1566) (dalej jako: „nowe prawo wodne”).

Wprowadzony nowym prawem wodnym, obowiązek stosowania od dnia 1 stycznia 2018 roku do spraw wszczętych i niezakończonych w przedmiocie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (a także ponownej oceny oddziaływania na środowisko) przepisów w brzmieniu nadanym tą właśnie ustawą, powodował liczne wątpliwości interpretacyjne. Z tego względu ustawą z dnia 28 lutego 2018 roku o zmianie ustawy - Prawo wodne (Dz. U. poz. 710) zmieniono art. 545 nowego prawa wodnego regulujący kwestię takich postępowań środowiskowych.

Przed wprowadzoną zmianą, organy właściwe w sprawach środowiskowych, do spraw będących w toku w chwili wejścia w życia nowego prawego wodnego, zobowiązane były do stosowania przepisów ustawy dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U.2017.1405) w brzmieniu nadanym nowym prawem wodnym. W myśl tych przepisów, organy prowadzące postępowanie w sprawach środowiskowych są zobowiązane do uzyskania opinii lub uzgodnień (w przypadkach wskazanych w przepisach) od organów właściwych w sprawach ocen wodnoprawnych. Dla przykładu czynnością taką może być np. postanowienie o braku potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowiska. Nowe prawo wodne wprowadziło obowiązek zasięgnięcia przed wydaniem przedmiotowego postanowienia opinii „organu właściwego do wydania oceny wodnoprawnej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne”.

Powyższe rozwiązanie prowadziło do licznych opóźnień w zakończeniu postępowań będących w toku. Głównym problemem organów była ocena czy czynności procesowe dokonane przed wejściem w życie nowych przepisów (a zatem do dnia 31 grudnia 2017 roku) powinny być powtórzone. Jak wskazują projektodawcy wprowadzonych zmian, do „problemowych kwestii” związanych z obowiązkiem stosowania nowej procedury, której kształt nadało nowe prawo wodne, należy zaliczyć „konieczność odsyłania dokumentacji i uzupełniania stanowisk organów w sprawach ocen wodnoprawnych po zakończeniu postępowania dowodowego, a także na etapie postępowania drugoinstancyjnego, oraz powtarzania wybranych czynności administracyjnych, m.in. ponowne informowanie stron postępowania na podstawie art. 10 ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego, udział społeczeństwa, kolejne zawiadomienia o niemożliwości załatwienia sprawy w ustawowo przewidzianym terminie i inne”1.

Z powyższych względów wprowadzoną zmianę, zgodnie z którą do komentowanych spraw stosować się będzie przepisy obowiązujące przed wejściem w życie nowego prawa wodnego, ocenić należy pozytywnie. Zmiana przepisów pozwoli znacznie przyspieszyć zakończenie postępowań środowiskowych, wszczętych jeszcze przed wejściem w życie nowego prawa wodnego.

Komentowana ustawa z dnia 28 lutego 2018 roku o zmianie ustawy - Prawo wodne (Dz. U. poz. 710) reguluje także kwestie postępowań w zakresie administracyjnych kar pieniężnych wymierzanych na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska ( Dz.U.2017.519).

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, a zatem 26 kwietnia 2018 roku, z wyjątkiem art. 1 pkt 2 lit. c oraz lit. d, które wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia tj. 12 kwietnia 2018 roku, z mocą od dnia 1 stycznia 2018 roku.

1 uzasadnienie do projektu ustawy, http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/druk.xsp?nr=2250

 




Autor:

Marta Klimek



Tekst pochodzi z portalu Ziemski Biznes