serwis prowadzioi

13.09.2022

Aktualności

Konkluzje BAT dla spalania odpadów

autor: Katarzyna Dudziak

Decyzją wykonawczą z dnia 12 listopada 2019 r.[1] Komisja Europejska ustanowiła konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w odniesieniu do spalania odpadów. Już niewiele ponad rok pozostało czasu, na dostosowanie instalacji do wymogów konkluzji BAT.

Kogo dotyczy?

Decyzja dotyczy instalacji do termicznego przetwarzania odpadów innych niż niebezpieczne o wydajności przekraczającej 3 tony na godzinę lub instalacji do termicznego przekształcania odpadów niebezpiecznych o wydajności przekraczającej 10 ton dziennie.

Termin na dostosowanie

Z uwagi na przepis art. 215 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska z dniem 3 czerwca 2020 r. upłynął czas na analizę obowiązujących dotychczas pozwoleń zintegrowanych przez organy właściwe do ich wydania, obowiązujących dla istniejących już spalarni odpadów. W przypadku, gdy przeprowadzona analiza wykazała konieczność zmiany pozwolenia - organ zobowiązany był przekazać prowadzącemu instalację informację o konieczności jej dostosowania do wymagań konkluzji BAT oraz wezwać prowadzącego do wystąpienia z wnioskiem o zmianę pozwolenia w terminie roku od doręczenia wezwania.

Na niezbędne modernizacje i dostosowanie się do wprowadzonych konkluzji BAT – prowadzący instalacje mają czas jedynie do 3 grudnia 2023 r.

Natomiast budowane obecnie instalacje od początku muszą spełniać wszystkie opublikowane w konkluzjach normy, co oznacza, że zmianom podlegają zarówno istniejące oraz realizowane projekty inwestycyjne.

Przedłużenie terminu

Dyrektywa IED[2] dopuszcza czasowe odstępstwa od utrzymywania granicznych wielkości emisyjnych określonych w konkluzjach BAT. Nie jest to jednak odstępstwo od wszystkich wymagań konkluzji, nie dotyczy np. zasad prowadzenia monitoringu.

Odstępstwo polega na wydłużeniu terminu na dostosowanie się do ostrzejszych granicznych wielkości emisji ponad ustawowy termin 4 lat. Górna granica czasu, na jaki może zostać udzielone odstępstwo nie została określona.

Aby skorzystać z odstępstwa, prowadzący instalację we wniosku o zmianę pozwolenia zintegrowanego muszą wykazać, że koszty dostosowania instalacji są nieproporcjonalnie wysokie w stosunku do korzyści dla środowiska. Analizując możliwość wydania zgody na odstępstwo odpowiedni organ musi wziąć pod uwagę położenie geograficzne, lokalne warunki środowiskowe, charakterystykę techniczną instalacji lub inne czynniki mające wpływ na funkcjonowanie instalacji i środowisko jako całość.

Wprowadzone zmiany

Przypomnieć można, że zawarte w decyzji wykonawczej KE z dnia 12 listopada 2019 r. regulacje dotyczą trzech zasadniczych obszarów – emisji zanieczyszczeń do atmosfery, emisji zanieczyszczeń do wody oraz zarządzania systemem środowiskowym z naciskiem na monitoring.

W odniesieniu do regulacji rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 24 września 2020 r.  w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów[3] wynikających z implementacji Dyrektywy IED, zaostrzone zostały wartości dopuszczalnych stężeń zanieczyszczeń w spalinach oraz pojawiły się dodatkowe ograniczenia w postaci dopuszczalnego stężenia amoniaku w spalinach.

Zaostrzone zostały też standardy emisyjne dotyczące rtęci. Dotychczasowy standard emisyjny został zaostrzony do poziomu 1 – 10 µg/m3. Dodatkowo pomiar stężenia rtęci w spalinach będzie z założenia pomiarem ciągłym. Odejście od ciągłego pomiaru rtęci w spalinach będzie możliwe w przypadku potwierdzonej, niskiej zawartości rtęci w odpadach oraz ich w miarę stałego składu.

Wprowadzone zmiany określają również dopuszczalne stężenie pyłu z procesu zamkniętej obróbki żużli i popiołów paleniskowych przy użyciu systemu wyciągu powietrza. Dopuszczalne stężenie pyłu wynosi 2 – 5 mg/m3.

Zaostrzono, obowiązujące dotychczas zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych [4], dopuszczalne stężenia zanieczyszczeń w ściekach. Do obowiązujących wartości stężeń zostały dodane wartości stężeń wskaźników takich jak: zawiesina ogólna, całkowity węgiel organiczny, azot amonowy oraz siarczany dla ścieków z obróbki żużli popiołów paleniskowych.

Komisja Europejska zwróciła uwagę na efektywność energetyczną. Instalacje termicznego przekształcania odpadów są instalacjami ciepłowniczymi, które odzyskują energię z odpadów, muszą więc posiadać wysoką sprawność energetyczną. Zgodnie z treścią decyzji wykonawczej z dnia 12 listopada 2019 r., aby zwiększyć efektywność gospodarowania zasobami w spalarniach, należy wykorzystać kocioł odzyskonicowy lub odpowiednią kombinację wymienionych technik wśród, których znajduje się m.in. suszenie osadów ściekowych, optymalizacja konstrukcji kotła lub wysokie parametry pary.

Pojawiły się nowe wymagania w zakresie monitoringu. Wprowadzono obowiązkowy monitoring kluczowych parametrów procesów mających zastosowanie w przypadku emisji do powietrza i wody, łącznie z pomiarem ciągłym emisji spalin ze spalania odpadów, komory spalania, ścieków z oczyszczania spalin metodą mokrą oraz ścieków z zakładów zajmujących się obróbką popiołów paleniskowych.

Konsekwencje niedostosowania

Do grudnia 2023 r. spalarnie odpadów jako instalacje wymagające pozwolenia zintegrowanego muszą spełniać wymagania ochrony środowiska, wynikające z najlepszych dostępnych technik (art. 204 ustawy Prawo ochrony środowiska).

Warto wskazać w tym miejscu, że wymienione w decyzji wykonawczej KE z dnia 12 listopada 2019 r. techniki nie mają nakazowego ani wyczerpującego charakteru i co do zasady dopuszczalne jest stosowanie innych technik – po warunkiem jednak, że zapewniają one co najmniej równoważny poziom ochrony środowiska.

W przypadku instalacji, które nie zostaną na czas zmodernizowane i nie będą spełniać wymogów wynikających z konkluzji BAT – udzielone dotychczas pozwolenie może zostać cofnięte lub ograniczone bez odszkodowania, jeżeli eksploatacja instalacji będzie prowadzona z naruszeniem warunków pozwolenia lub z naruszeniem innych przepisów, w tym nakazujących spełnianie  wymagań ochrony środowiska, wynikających z najlepszych dostępnych technik (BAT).  



[1] Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/2010 z dnia 12 listopada 2019 r. ustanawiająca  konkluzje dotyczące najlepszych możliwych technik (BAT) zgodnie z dyrektywą parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w odniesieniu do spalania odpadów.

[2] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola).

Katarzyna Dudziak

Katarzyna Dudziak

radca prawny, starszy konsultant

Masz pytanie?

Katarzyna Dudziak

radca prawny, starszy konsultant

Starsze wpisy

Newsletter Lexpress

Zapisz się do naszego branżowego
newslettera i bądź na bieżąco!

Pozostałe wpisy

Aktualności29.09.2023

Obchodzenie zakazu handlu w niedzielę – najnowsze stanowisko Sądu Najwyższego

Aktualności31.07.2023

Implementacja Dyrektywy SUP – co dalej?

wszystkie wpisy