serwis prowadzioi

31.12.2020

Aktualności

Nowy obowiązek związany z informowaniem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o zawartych umowach o dzieło

autor: Anna Kucal

Przypominamy, że od 1 stycznia 2021 r., płatnik składek lub osoba fizyczna zlecająca dzieło jest zobowiązana do poinformowania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o zawarciu każdej umowy o dzieło. Obowiązek zgłoszeniowy został wyłączony w sytuacji, gdy  umowa o dzieło będzie zawarta z własnym pracownikiem lub z osobą, która w ramach takiej umowy będzie wykonywać pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy.  

Obowiązku zgłoszeniowego należy dopełnić w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy o dzieło.

Przekazywaniu informacji o zawartych umowach służyć będzie formularz RUD, w którym należy wskazać dane zamawiającego wykonanie umowy o dzieło, dane wykonawcy umowy o dzieło, jak również informacje dotyczące samej umowy obejmujące: datę jej zawarcia, datę rozpoczęcia wykonywania dzieła, datę zakończenia wykonywania dzieła, przedmiot umowy oraz liczbę zawartych umów o dzieło. Zgodnie z informacją opublikowaną na stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, formularz RUD można przekazać elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Informacje dotyczące zawartych umów o dzieło będą natomiast ewidencjonowane na koncie płatnika składek.

Przedmiotowa zmiana w przepisach została wprowadzona na mocy ustawy dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw. Jak czytamy w uzasadnieniu ustawy, celem zmiany  (…) jest umożliwienie ZUS weryfikowania istnienia obowiązku ubezpieczeń społecznych osób wykonujących umowy nazwane umowami o dzieło. Biorąc pod uwagę wskazany cel wprowadzenia przedmiotowego obowiązku zgłoszeniowego, istnieje duże prawdopodobieństwo przeprowadzania przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych wzmożonych kontroli pod kątem zasadności i prawidłowości zawierania w konkretnym przypadku umowy o dzieło.

Konieczne jest zatem zweryfikowanie, czy zawarte umowy o dzieło słusznie zostały zakwalifikowane  do tej kategorii umów, aby zminimalizować ryzyko zakwestionowania ich przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i uznania np. za umowę zlecenia, co może spowodować dotkliwe skutki finansowe związane z obowiązkiem odprowadzenia składek na ubezpieczenia społeczne wraz z odsetkami nawet za 5 lat wstecz.

Anna Kucal

Anna Kucal

radca prawny, konsultant

Masz pytanie?

Anna Kucal

radca prawny, konsultant

Starsze wpisy

Newsletter Lexpress

Zapisz się do naszego branżowego
newslettera i bądź na bieżąco!

Pozostałe wpisy

Aktualności29.09.2023

Obchodzenie zakazu handlu w niedzielę – najnowsze stanowisko Sądu Najwyższego

Aktualności31.07.2023

Implementacja Dyrektywy SUP – co dalej?

wszystkie wpisy
"

Prawidłowe ułożenie relacji pracowniczych to podstawa stabilnego rozwoju przedsiębiorstwa. Jeśli jesteś pracodawcą musisz mieć pewność, że prawo pracy działa u Ciebie optymalnie.

"

Dowiedz się więcej:

Prawo pracy