serwis prowadzioi

08.12.2020

Aktualności

Program zapobiegania powstawaniu odpadów jednym ze środków przejścia na GOZ

autor: Joanna Kostrzewska , Magdalena Czajka

Opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji projekt kolejnej nowelizacji ustawy o odpadach[1] [dalej: Nowelizacja] wprowadza szereg zmian wynikających z konieczności całkowitej transpozycji do polskiego porządku prawnego, przyjętych w 2018 roku, dyrektyw tzw. pakietu odpadowego.[2]

W projekcie zaproponowano regulacje, które kładąc nacisk na zapobieganie powstawaniu odpadów, służyć mają realizacji obowiązków nałożonych w tym zakresie na państwa członkowskie UE. Znajduje to w pierwszej kolejności wyraz w nowelizowanej treści art. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach[3] [dalej: ustawa], który stanowi, że ustawa określa środki służące ochronie środowiska i zdrowia ludzi przez zapobieganie powstawaniu i zmniejszenie ilości odpadów oraz negatywnego wpływu ich wytwarzania i gospodarowania nimi oraz przez zmniejszenie całkowitego wpływu użytkowania zasobów i poprawę efektywności takiego użytkowania, w celu przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym.”

Projektowane zmiany w istocie rozszerzają przepisy dotyczące obowiązującej hierarchii postępowania z odpadami, w ramach której zapobieganie powstawaniu odpadów stanowi dziś priorytet. Zgodnie z definicją, polegać ma ono na zastosowaniu, w odniesieniu do produktu, materiału lub substancji, zanim staną się one odpadami, środków zmniejszających ilość odpadów, w tym również przez ponowne użycie lub wydłużenie okresu dalszego używania produktu, zmniejszających negatywne oddziaływanie wytworzonych odpadów na środowisko i zdrowie ludzi, a także zawartość substancji szkodliwych w produkcie i materiale (art. 3 ust. 1 pkt 33 ustawy).

Realizując obowiązek transpozycji regulacji unijnych, projektodawcy zamierzają stworzyć m.in. pakiet zachęt do stosowania hierarchii sposobów postępowania z odpadami. Zachętą mającą służyć zapobieganiu powstawaniu odpadów oraz recyklingowi mają być m.in. opłaty za składowanie i spalanie odpadów oraz ograniczenia w stosowaniu tych procesów. Proponuje się także systemy opłat proporcjonalnych od ilości odpadów, pobieranych od wytwórców odpadów na podstawie rzeczywistej ilości wytwarzanych odpadów. Ma to zachęcić do segregowania  u źródła odpadów podlegających recyklingowi oraz prowadzić do zmniejszenia ilości odpadów niesegregowanych. Środkiem realizującym założenia hierarchii ma być także system rozszerzonej odpowiedzialności producenta, system zwrotu kaucji, należyte planowanie inwestycji w infrastrukturę gospodarowania odpadami, a także zachęty gospodarcze dla organów lokalnych i regionalnych, zwłaszcza wspierające zapobieganie powstawaniu odpadów oraz rozbudowę systemów selektywnej zbiórki.

Swoistym novum jest propozycja opracowywania, na poziomie krajowym i wojewódzkim, programów zapobiegania powstawaniu odpadów, stanowiących odpowiednio załącznik do krajowego planu gospodarki odpadami oraz wojewódzkiego planu gospodarki odpadami. W świetle projektu, programy zapobiegania powstawaniu odpadów określać mają co najmniej środki, o których stanowi projektowany art. 19a ust. 1 ustawy. Przepis ten wymienia środki promujące i wspierające zrównoważone modele produkcji i konsumpcji, zachęcające do ponownego użycia produktów i tworzenia systemów promujących naprawę i ponowne użycie, w szczególności w odniesieniu do sprzętu elektrycznego i elektronicznego, tekstyliów, mebli opakowań oraz materiałów i produktów budowlanych, dostępność części zamiennych.  Mają to być środki zmniejszające powstawanie odpadów w procesach związanych z produkcją przemysłową, wydobyciem minerałów i wytwórczością oraz budową i rozbiórką, a także m.in. działania polegające na opracowywaniu i wspieraniu kampanii informacyjnych podnoszących poziom świadomości na temat zapobiegania powstawaniu odpadów i zaśmiecania.

W Ocenie Skutków Regulacji wskazano m.in., iż „zapobieganie powstawaniu odpadów będzie realizowane już na etapie projektowania wyrobu (ekoprojektowanie), a także w fazie jego produkcji, dystrybucji oraz konsumpcji. Postępowanie to powinno dotyczyć zarówno procesów produkcyjnych, jak i, uwzględniając specyfikę działalności, procesów innych niż produkcyjne np. usługi.”

Nadmienić wypada, iż zgodnie z projektem, opracowanie i wdrożenie programu zapobiegania powstawaniu odpadów wymagać będzie każdorazowo przeprowadzenia aktualizacji planów gospodarki odpadami.

W świetle przepisów przejściowych, krajowy plan gospodarki odpadami oraz wojewódzkie plany gospodarki odpadami, które obowiązywać będą w dniu wejścia w życie Nowelizacji, pozostaną w mocy do czasu ich kolejnej aktualizacji. Krajowy program zapobiegania powstawaniu odpadów, sporządzany ma być przy kolejnej aktualizacji krajowego planu gospodarki odpadami. Sejmiki województw w terminie 18 miesięcy od dnia ogłoszenia aktualizacji krajowego planu gospodarki odpadami będą obowiązane do dostosowania wojewódzkich planów gospodarki odpadami, do przepisów Nowelizacji oraz zaktualizowanego krajowego planu gospodarki odpadami.



[1] https://legislacja.gov.pl/projekt/12339505.

[2] Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/851 z dnia 30 maja 2018 r. zmieniającej dyrektywę 2008/98/WE w sprawie odpadów (Dz. Urz. UE L 150 z 14.6.2018, s. 109), Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/850 z dnia 30 maja 2018 r. zmieniającej dyrektywę 1999/31/WE w sprawie składowania odpadów (Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 100), Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/852 z dnia 30 maja 2018 r. zmieniającej dyrektywę 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 141).

[3] T.j. Dz. U. 2020 r., poz. 797.

Joanna Kostrzewska

Joanna Kostrzewska

radca prawny, partner

Magdalena Czajka

Magdalena Czajka

radca prawny, konsultant

Masz pytanie?

Joanna Kostrzewska

radca prawny, partner

Magdalena Czajka

radca prawny, konsultant

Starsze wpisy

Newsletter Lexpress

Zapisz się do naszego branżowego
newslettera i bądź na bieżąco!

Pozostałe wpisy

Aktualności29.09.2023

Obchodzenie zakazu handlu w niedzielę – najnowsze stanowisko Sądu Najwyższego

Aktualności31.07.2023

Implementacja Dyrektywy SUP – co dalej?

wszystkie wpisy