Aktualności
Tarcza finansowa 2.0 – prowadzenie działalności w ramach danego pkd
autor: Kamil Jurkowski
W styczniu 2021 roku, Rada Ministrów powierzyła Polskiemu Funduszowi Rozwoju S.A. (dalej: PFR) realizację programu pod nazwą Tarcza finansowa PFR 2.0 (dalej: Tarcza 2.0). Pomoc w ramach owego programu polegała na udzielaniu przedsiębiorcom subwencji finansowych. W przypadku spełnienia określonych warunków, mają one charakter bezzwrotny, gdyż obowiązek ich zwrotu podlega umorzeniu.
Jak wynika z danych opublikowanych na stronie internetowej PFR (dostępnych na: https://pfrsa.pl/tarcza-finansowa-pfr/tarcza-finansowa-pfr-20.html?_ga=2.210690717.940034266.1619777193-2134828790.1619088118#mmsp), z pomocy w ramach Tarczy 2.0 miało skorzystać kilkadziesiąt tysięcy przedsiębiorców. Łączna wielkość udzielonej im pomocy ma się natomiast kształtować na poziomie około 7 miliardów złotych.
Skorzystanie z pomocy w ramach Tarczy 2.0 uwarunkowane był m.in. zawarciem z PFR umowy o udzielenie subwencji oraz prowadzeniem przez przedsiębiorcę działalności w ramach jednego z kodów PKD, zdefiniowanych w regulaminie Tarczy 2.0, w określonym tam czasie. Abstrahując od zasadności objęcia jednych przedmiotów działalności pomocą w ramach Tarczy 2.0 i pominięcia innych, stwierdzić należy, że weryfikacja spełnienia tego warunku wydawała się mieć charakter obiektywny. Nie wydawało się w związku z tym problemem ustalenie, czy dany przedsiębiorca rzeczywiści prowadził działalność w ramach wspomnianych PKD w danym czasie.
Tak jak napisałem, weryfikacja w tym zakresie jedynie wydawała się mieć charakter obiektywny i sprawdzalny. W dniu 2 lutego 2021 roku, PFR wydał bowiem komunikat nr 2 (dostępnych na: https://pfrsa.pl/tarcza-finansowa-pfr/tarcza-finansowa-pfr-20/aktualnosci.html), w którym dookreślił co należy rozumieć przez prowadzenie działalności gospodarczej w ramach określonych kodów PKD. W skrócie rzecz ujmując, zdaniem PFR, do otrzymania pomocy z Tarczy 2.0 nie wystarczy samo prowadzenie przez przedsiębiorcę działalności w ramach danego kodu PKD, gdyż z działalności tej musi on osiągać istotną część swoich przychodów. Przez istotną część, PFR rozumie przykładowo osiąganie przez przedsiębiorcę z działalności prowadzonej w ramach kodów PKD określonych w regulaminie Tarczy 2.0, co najmniej 30% całych przychodów.
Biorąc pod uwagę treść umów o udzielenie subwencji zawieranych przez PFR z przedsiębiorcami oraz treść regulaminu Tarczy 2.0, wymóg osiągniecia w ramach kodów PKD kwalifikujących do otrzymania pomocy aż 30% przychodów danego przedsiębiorcy budzi poważne wątpliwości. Można sobie zadać bowiem pytanie, co w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie osiągnął owych 30%. Bez wątpienia przedsiębiorcy, którzy otrzymali pomoc w ramach programu Tarcza 2.0 zostali postawieni w trudnej sytuacji, gdyż może się okazać, że PFR będzie dochodził zwrotu udzielonej im pomocy. Nie jest również wykluczone poniesienie przez danego przedsiębiorcę odpowiedzialności karnej. W szczególności, z powodu złożenia nieprawdziwego oświadczenia o prowadzeniu działalności w ramach PKD kwalifikujących do wzięcia udziału w ramach Tarczy 2.0 (o czym PFR przypomniał we wspomnianym komunikacie nr 2).
Nie przesądzając jednak ostatecznej oceny zasadności otrzymania pomocy przez danego przedsiębiorcę, zasadnym wydaje się przeanalizowanie konkretnych okoliczności związanych z przyznaną pomocą w ramach Tarczy 2.0, celem oceny ryzyka zaistnienia dla przedsiębiorcy negatywnych konsekwencji i podjęcia ewentualnych działań zaradczych.
Kamil Jurkowski
radca prawny, konsultant
Masz pytanie?
Kamil Jurkowski
radca prawny, konsultant