serwis prowadzioi

22.05.2020

Aktualności

Terminy obowiązywania decyzji z zakresu gospodarowania odpadami w dobie epidemii

autor: Joanna Kostrzewska

W drodze ustawy z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz. U. 2020 r., poz. 875) wprowadzono kolejne zmiany dotyczące m.in. postanowień ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2020 r., poz. 374) [dalej jako: specustawa].

 

Wśród szeregu nowości uwagę zwraca m.in. regulacja odnosząca się do ustalenia okresu obowiązywania decyzji warunkujących prowadzenie działalności w zakresie gospodarowania odpadami. Omawiana zmiana dotyczy posiadaczy odpadów, którzy uzyskali zezwolenie na zbieranie lub przetwarzanie odpadów albo pozwolenie na wytwarzanie odpadów uwzględniające zezwolenie na zbieranie lub przetwarzanie odpadów albo pozwolenie zintegrowane uwzględniające zezwolenie na zbieranie lub przetwarzanie odpadów, oraz którzy złożyli wniosek o zmianę posiadanej decyzji w terminie do dnia 5 marca 2020 r. Chodzi zatem w tym wypadku o podmioty, które złożyły wnioski o dostosowanie posiadanych decyzji do nowych wymogów prawnych wynikających z wprowadzanych ostatnimi czasy zmian, zwłaszcza w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (dotyczących m.in. warunków magazynowania odpadów, zabezpieczenia roszczeń, złożenia wymaganych zaświadczeń o niekaralności itd.).

Omawiana w tym miejscu zmiana dotyczy także tych posiadaczy odpadów, którzy posiadają pozwolenia na wytwarzanie odpadów albo pozwolenia zintegrowane, i którzy złożyli wniosek o wydanie kolejnego pozwolenia na wytwarzanie odpadów albo pozwolenia zintegrowanego albo o przedłużenie terminu obowiązywania pozwolenia zintegrowanego. 

 

W odniesieniu do pierwszej z ww. grup podmiotów, nowo dodany art. 15zzzzzy ust. 1 specustawy przewiduje, że jeżeli wskazane decyzje wydane zostały na czas oznaczony (maksymalny okres ważności zezwoleń na zbieranie lub przetwarzanie odpadów to 10 lat), a termin ważności decyzji upływa w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu SARS-CoV-2, to termin obowiązywania tej decyzji ulega przedłużeniu do czasu rozpoznania przez właściwy organ złożonego wniosku o zmianę decyzji albo pozostawienia tego wniosku bez rozpoznania. Przypomnijmy, że organ pozostawia wniosek bez rozpoznania w sytuacji nieuzupełnienia w wyznaczonym terminie braków formalnych wniosku.

Wobec drugiej z ww. grup posiadaczy odpadów specustwa (art. 15zzzzzy ust, 2) z kolei przewiduje, że termin obowiązywania tych decyzji, których ważność upływa w okresie epidemii, ulega przedłużeniu do czasu rozpoznania złożonego wniosku o wydanie kolejnej decyzji lub wniosku o przedłużenie terminu obowiązywania decyzji.

Przepisy powyższe utracą moc po upływie 6 miesięcy licząc od dnia odwołania stanu epidemii.

Wprowadzenie powyższych regulacji ocenić należy pozytywnie. Wśród przedstawicieli branży często podnoszono bowiem obawy o losy prowadzonej działalności w sytuacji utraty ważności posiadanych decyzji i ryzyka nie uzyskania w okresie epidemii kolejnej decyzji. Obawy te nie były pozbawione podstaw, jeśli brać pod uwagę zwłaszcza konsekwencje prowadzenia działalności bez wymaganej decyzji, w postaci czy to nałożenia administracyjnych kar pieniężnych, czy opłat podwyższonych za korzystanie ze środowiska.

W odniesieniu do powyższego warto mieć na uwadze także, iż w ramach omawianej nowelizacji, ustawodawca zdecydował się uchylić przepisy specustawy, które wstrzymywały bieg terminów procesowych, również w postępowaniach administracyjnych. Począwszy od 24 maja br. terminy procesowe, które w czasie epidemii nie zaczęły biegu, zaczną swój bieg, natomiast, te, których bieg uległ zawieszeniu, biec będą dalej. Należy w tej sytuacji mieć nadzieję, że również postępowania administracyjne o wydanie decyzji w zakresie gospodarki odpadami nabiorą szybszego tempa.

 

Joanna Kostrzewska

Joanna Kostrzewska

radca prawny, partner

Masz pytanie?

Joanna Kostrzewska

radca prawny, partner

Starsze wpisy

Newsletter Lexpress

Zapisz się do naszego branżowego
newslettera i bądź na bieżąco!

Pozostałe wpisy

Aktualności29.09.2023

Obchodzenie zakazu handlu w niedzielę – najnowsze stanowisko Sądu Najwyższego

Aktualności31.07.2023

Implementacja Dyrektywy SUP – co dalej?

wszystkie wpisy