Ceny transferowe
Polski Ład – zmiany w cenach transferowych
autor: Katarzyna Lewandowska
Wraz z początkiem roku nastąpiło kilka istotnych zmian w zakresie obowiązków sporządzania dokumentacji cen transferowych. Poniżej zaprezentowano najważniejsze z nich.
Przedłużone terminy
Przede wszystkim wydłużono termin na sporządzenie lokalnej dokumentacji cen transferowych oraz informacji o cenach transferowych. Do tej pory termin ten wynosił do końca 9. miesiąca po zakończeniu roku podatkowego (w ostatnim czasie z uwagi na COVID termin ten był przedłużony do końca 12. miesiąca). Aktualnie podatnicy czas na sporządzenie dokumentacji cen transferowych mają do końca 10. miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, natomiast na złożenie informacji o cenach transferowych do końca 11. miesiąca. Oznacza to, że podatnicy, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym mogą sporządzać dokumentacje do końca października, a informacje składać do końca listopada.
Przedłużono również termin dotyczący obowiązku przedłożenia lokalnej dokumentacji cen transferowych na żądanie organu podatkowego. Podatnik będzie miał teraz 14 dni, zamiast 7 dni.
Brak oświadczenia
Nie ma już obowiązku podpisywania odrębnego oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych. Takie oświadczenie będzie teraz zawarte w składanej informacji o cenach transferowych.
Dodatkowo w zeznaniu rocznym nie trzeba będzie informować organów podatkowych o dokonanych korektach cen transferowych.
Więcej zwolnień
W ramach omawianej nowelizacji wprowadzono również kilka nowych zwolnień z obowiązku dokumentacyjnego. Tym samym nie trzeba już sporządzać dokumentacji dla transakcji kontrolowanych:
- objętych przepisami tzw. „safe harbour” w zakresie usług o niskiej wartości dodanej oraz pożyczki, kredytu lub emisji obligacji (do tej pory te transakcje korzystały z uproszczenia poprzez brak obowiązku sporządzania analizy porównawczej);
- dotyczących tzw. refakturowania;
- zawieranych pomiędzy położonymi w Polsce zakładami zagranicznymi podmiotów powiązanych będących nierezydentami oraz pomiędzy takim zakładem a polskim podmiotem powiązanym;
- objętych porozumieniem podatkowym lub inwestycyjnym.
Ponadto warto wskazać, że mikro i mali przedsiębiorcy nie muszą sporządzać analizy porównawczej lub analizy zgodności.
Aktualnie przepisy przewidują także, że dokumentacja ma być sporządzona w wersji elektronicznej.
Wprowadzone zmiany należy ocenić bardzo pozytywnie. Wpłyną one przede wszystkim na ograniczenie przynajmniej części biurokratycznych obowiązków.
Katarzyna Lewandowska
doradca podatkowy, starszy konsultant
Masz pytanie?
Katarzyna Lewandowska
doradca podatkowy, starszy konsultant