serwis prowadzioi

10.06.2015

Fundusze europejskie

Skarga do sądu przysługuje także na odmowę zawarcia umowy o dofinansowanie projektu UE

autor: Katarzyna Dudziak

Protest i skarga do sądu administracyjnego przysługują zarówno na negatywną ocenę wniosku o dofinansowanie projektu, jak i na odmowę zawarcia umowy o dofinansowanie.

Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju[1] stanowi, że po wyczerpaniu środków odwoławczych przewidzianych w systemie realizacji programu operacyjnego i po otrzymaniu informacji o negatywnym wyniku procedury odwoławczej – wnioskodawca może wnieść skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Szeroka definicja pojęcia „negatywna ocena projektu”

W orzecznictwie powszechnie przyjmuje się, że z „negatywną oceną projektu” mamy do czynienia każdorazowo w sytuacji, w której projekt nie otrzymał dofinansowania[2]. W konsekwencji zarówno protest, o którym mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, jak i następnie skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego - przysługują na szeroko rozumiane rozstrzygnięcie instytucji zarządzającej, odmawiającej przyznania dofinansowania. Ma to zatem miejsce nie tylko wówczas, gdy projekt nie przeszedł pozytywnie oceny formalnej i merytorycznej w toku danego konkursu. Także, gdy po wyborze projektu do dofinansowania, a na etapie poprzedzającym bezpośrednio zawarcie umowy o dofinansowanie w wyniku weryfikacji dokumentów przedłożonych celem zawarcia ww. umowy instytucja zarządzająca odmówi jej zawarcia i wykluczy wnioskodawcę z możliwości otrzymania dofinansowania projektu – wnioskodawcy przysługuje środek odwoławczy w postaci protestu, a w razie jego negatywnego rozpatrzenia – odpowiednio skarga do sądu administracyjnego. W orzeczeniach sądów wskazuje się przy tym, że „negatywna ocena projektu” ma miejsce nie tyle w sytuacji uznania jej za taką przez instytucję zarządzającą danym programem operacyjnym, ale przede wszystkim – przez wnioskodawcę, który w związku z tym zamierza skorzystać z przysługującego mu środka odwoławczego, kwestionując zasadność i legalność doręczonej mu informacji o ocenie projektu[3].

Skarga wnoszona jest przez wnioskodawcę w terminie 14 dni od dnia,
w którym otrzymał od instytucji zarządzającej danym programem operacyjnym informację o negatywnej ocenie projektu (lub odmowie zawarcia umowy o dofinansowanie). Skargę wnieść należy bezpośrednio do wojewódzkiego sądu administracyjnego wraz z kompletną dokumentacją w sprawie, obejmującą wniosek o dofinansowanie, informacją w przedmiocie oceny projektu, a także kopią wniesionych środków odwoławczych (protestu, odwołania) i dokumentami stanowiącymi rozstrzygnięcie instytucji zarządzającej odnośnie wniesionego środka odwoławczego (pisemna informacja o wynikach rozpatrzenia protestu).

Błędne pouczenie lub jego brak

Co istotne, zgodnie z ustawą o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, na prawo wnioskodawcy do wniesienia skargi do sądu administracyjnego nie wpływa negatywnie błędne pouczenie lub brak pouczenia ze strony instytucji zarządzającej o możliwości wniesienia skargi odnośnie oceny zgodności z prawem czynności dokonywanych w zakresie oceny projektu.

Zatem jeśli wnioskodawca nie zostanie przez instytucję zarządzającą pouczony o możliwości zaskarżenia rozstrzygnięcia instytucji zarządzającej w zakresie odmowy zawarcia umowy o dofinansowanie lub zostanie błędnie pouczony o braku takiej możliwości – nie pozbawia to wnioskodawcy prawa do sądu. Zarazem ewentualny brak pouczenia co do możliwości wniesienia skargi stanowi dla sądu przesłankę uzasadniającą uwzględnienie wniosku o przywrócenie terminu do wniesienia skargi. Niedopuszczalne jest bowiem, aby wnioskodawca ponosił ujemne konsekwencje wynikające z ewentualnych zaniedbań instytucji zarządzającej.

 

[1] ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2014 r., poz. 1649 j.t. ze zm.).

[2] por. postanowienie NSA z dnia 9 stycznia 2013 r., sygn. akt II GSK 1410/12; wyrok NSA z dnia 18 sierpnia 2010 r., sygn. akt II GSK 847/10.

[3] zob. postanowienie NSA z dnia 24 marca 2010 r., sygn. akt II GSK 248/10.

 

Katarzyna Dudziak

Katarzyna Dudziak

radca prawny, starszy konsultant

Masz pytanie?

Katarzyna Dudziak

radca prawny, starszy konsultant

Starsze wpisy

Newsletter Lexpress

Zapisz się do naszego branżowego
newslettera i bądź na bieżąco!

Pozostałe wpisy

Fundusze europejskie30.09.2016

Skarga do sądu administracyjnego na negatywną ocenę projektu

Fundusze europejskie29.04.2016

Zakup towarów, usług i robót budowlanych w projektach UE 2014-2020

wszystkie wpisy
"

Nasza pomoc prawna skierowana jest do przedsiębiorców, którzy prowadząc swój biznes na co dzień zderzają się z problemami prawnymi.

"

Dowiedz się więcej:

Kompleksowa obsługa