Inwestycje budowlane
Od 23 kwietnia Twoja sprawa o warunki zabudowy może być zawieszona nawet na 2 lata. To ostatni dzwonek, aby zareagować
autor: Agata Legat
Zgodne z obowiązującym dziś art. 62 ust. 1 upzp[1], postępowanie w sprawie ustalenia warunków zabudowy wójt/burmistrz/ prezydent może zawiesić na czas nie dłuższy niż 9 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
23 kwietnia przepis ten zmienia się w taki sposób, że zawiesić postępowanie będzie można na okres 18 miesięcy. Jeżeli w tym czasie zostanie wyłożony plan miejscowy, okres zawieszenia będzie można wydłużyć jeszcze o 6 miesięcy. Łącznie to aż 2 lata dopuszczalnego okresu zawieszenia.
Zmiany do upzp wprowadza tzw. nowelizacja tzw. ustawy odległościowej[2]. Mimo że dotyczy ona lokalizowania elektrowni wiatrowych, to okres zawieszenia postępowania wydłuża dla wszystkich inwestycji.
Jak uniknąć ryzyka 2-letniego zawieszenia?
Jedynym sposobem na uniknięcie ryzyka 2-letniego zawieszenia postępowania jest złożenie wniosku o warunki zabudowy przed 23 kwietnia 2023 r.
Zgodnie z przepisem przejściowym, do spraw ustalenia warunków zabudowy wszczętych i niezakończonych przed wejściem w życie ustawy odległościowej, stosuje się przepisy w brzmieniu dotychczasowym.
W kwestii dochowania terminu, pamiętajmy o podstawowych zasadach procedury administracyjnej:
- datą wszczęcia postępowania o warunki zabudowy jest dzień doręczenia wniosku organowi ewentualnie dzień wystawienia dowodu otrzymania (jeśli składacie wniosek drogą elektroniczną);
- wniosek na dzień złożenia nie musi spełniać wszystkich wymogów formalnych – jeśli organ stwierdzi braki, wezwie Was do ich uzupełnienia w terminie minimum 7 dni. Można poprosić o wydłużenie wyznaczonego terminu (ważne aby zrobić to przed jego upływem). Jeśli uzupełnicie braki w terminie, datą wszczęcia postępowania będzie ten dzień, w którym złożyliście niekompletny wniosek.
Agata Legat
radca prawny, partner
Masz pytanie?
Agata Legat
radca prawny, partner