serwis prowadzioi

Newsletter Lexpress

14.11.2024KontraktyNośniki reklamowe

Reprezentacja spółki w umowach i sporach z członkami zarządu – analiza art. 210 § 1 Kodeksu Spółek Handlowych

autor: Karolina Piekarska

Artykuł 210 § 1 Kodeksu spółek handlowych (dalej: KSH) jest jednym z fundamentalnych przepisów, które regulują zasady reprezentacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w sytuacjach, gdy dochodzi do zawarcia umowy lub toczy się spór między spółką a członkiem zarządu. Celem tego przepisu jest zapewnienie uczciwości i przejrzystości w stosunkach między członkami…
06.09.2024KontraktyNośniki reklamowe

Prawo właściwe w transgranicznej umowie sprzedaży towaru

autor: Urszula Szefler

Sprzedaż towarów do klientów znajdujących poza granicami Polski wygląda podobnie jak w kraju. Strony ustalają przedmiot, cenę, termin płatności i sposób dostawy, i zazwyczaj pomijają kwestię reklamacji, usuwania wad i prawa właściwego. Gdy po odbiorze kupujący zagranicą zgłasza wady towaru, powstaje problem jak dalej rozpatrywać reklamację. Wbrew pozorom sprzedający…
04.06.2024KontraktyNośniki reklamowe

Przyczynienie się kontrahenta do obciążenia karą umowną?

autor: Karolina Piekarska

Przepis art. 362 Kodeksu Cywilnego (dalej: k.c.) regulujący instytucję przyczynienia, odnosi się do sytuacji, gdzie poszkodowany przyczynił się w jakiś sposób do powstania lub zwiększenia szkody, za którą odpowiedzialny jest inny podmiot. Istotą tego przepisu jest uwzględnienie faktu, że szkoda może wynikać zarówno z działania sprawcy szkody, jak i zachowania…
27.09.2023KontraktyNośniki reklamowe

Opcja w umowach obrotu gospodarczego

autor: Piotr Kołodziejczak

Analizując występujące w obrocie modele umów, można wyróżnić szereg typowych klauzul umownych przyjmowanych przez strony. Jedną z grup takich postanowień umownych są tak zwane „opcje”. Powyższe określenie jest używane w języku prawniczym w różnym znaczeniu (również potocznym), dlatego wskazać należy, że w niniejszym opracowaniu chodzi o postanowienia umowne,…
11.08.2023KontraktyNośniki reklamowe

Zastrzeżenie kary umownej za odstąpienie od umowy

autor: Karolina Piekarska

Sposobem na zdyscyplinowanie kontrahenta do prawidłowego wykonania ciążącego na nim obowiązku umownego jest wprowadzenie do kontraktu klauzul zawierających kary umowne. Taka możliwość została wprost przewidziana przez przepisy Kodeksu cywilnego. Wprowadzenie do umów postanowień odnoszących się do kar umownych jest powszechną praktyką, ponieważ, co do zasady,…
24.04.2023KontraktyNośniki reklamowe

Koszty operacyjne w umowie z centrum handlowym

autor: Piotr Kołodziejczak | Karolina Młyńczak |

Zróżnicowane obciążenie kosztami operacyjnymi najemców lokali w centrum handlowym może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji naruszający zasadę równego traktowania kontrahentów – ze stanowiskiem tym zgodził się Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 28 października 2022 r. Stan faktyczny Powód, będący najemcą, zawarł wraz z pozwanym umowę na wynajem lokalu znajdującego…