serwis prowadzioi

28.04.2016

Nośniki reklamowe

Ograniczenia dla reklam emitujących światło

autor: Wojciech Gwóźdź

Na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2015 roku – o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz.U. z 2015 roku, poz. 774) [dalej także: ustawa krajobrazowa], do ustawy z dnia 21 marca 1985 roku – o drogach publicznych (Dz. U. z 2015 roku, poz. 460 z późn. zm.) [dalej także: u.d.p.] dodany został art. 42a u.d.p.

Przepis ten określa wymagania, jakie spełnić muszą reklamy emitujące światło. Zakres jego zastosowania może budzić pewne wątpliwości.                                                

Brzmienie przepisu

Na podstawie przepisu art. 42a ust. 1 u.d.p., widoczna z jezdni przez kierującego pojazdem reklama emitująca światło,  umieszczona w pasie drogowym lub w odległości od zewnętrznej krawędzi jezdni, o której mowa w art. 43 ust. 1 u.d.p., musi spełniać wymagania określone w art. 42a ust. 2 u.d.p. oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 42a ust. 3 u.d.p.

Ograniczenia wynikające z art. 42a ust. 2 oraz ust. 3 u.d.p.

Zgodnie z art. 42a ust. 2 u.d.p., w przypadku reklam umożliwiających bieżącą zmianę informacji wizualnej:

  1. niedopuszczalne jest wyświetlanie ruchomych obrazów;
  2. niedopuszczalne jest stosowanie efektów wizualnych i przerw pomiędzy kolejno wyświetlanymi informacjami;
  3. minimalny czas prezentacji informacji wizualnej musi być dłuższy niż 10 sekund.

Kolejne ograniczenia przewiduje art. 42a ust. 3 u.d.p., albowiem w myśl jego postanowień, minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, maksymalną luminancję powierzchni informacji wizualnej umieszczonej na reklamie emitującej światło, w ciągu dnia i w ciągu nocy, w terenie zabudowy i poza terenem zabudowy, mając na względzie zachowanie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Przygotowany został też projekt rozporządzenia o którym mowa wyżej, jednakże, pomimo upływu ponad sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy krajobrazowej, prace nad rozporządzeniem znajdują się dopiero na etapie konsultacji publicznych.

Wykładnia przepisu art. 42a ust. 1 u.d.p.

Przepis art. 42a ust. 1 u.d.p. na pewno odnosi się do reklam emitujących światło umieszczonych w pasie drogowym.

Co do reklam emitujących światło umieszczonych „w odległości od zewnętrznej krawędzi jezdni, o której mowa w art. 43 ust. 1” u.d.p., odesłanie do art. 43 ust. 1 u.d.p. sformułowane zostało w sposób dość niefrasobliwy. O jakie bowiem odległości chodzi?

W myśl przepisu art. 43 ust. 1 u.d.p., obiekty budowlane przy drogach oraz niebędące obiektami budowlanymi reklamy umieszczone przy drogach poza obszarami zabudowanymi, powinny być usytuowane w odległości od zewnętrznej krawędzi jezdni co najmniej:

Problem w tym, że w art. 43 ust. 1 u.d.p. mowa jest o minimalnej odległości w jakiej od krawędzi jezdni mogą być sytuowane obiekty budowlane. Teoretycznie, w tym wypadku możnaby przyjąć, że przepis art. 42a ust. 1 u.d.p. znajduje zastosowanie do reklam emitujących światło umieszczonych w pasie drogowym lub w odległości (jeśli chodzi np. o drogi gminne w terenie zabudowy), co najmniej 6 metrów.

Obrazuje to poniższy obrazek:

Byłaby to jednak interpretacja co najmniej nielogiczna (co w takim wypadku z reklamami umieszczonymi pomiędzy granicą pasa drogowego, a minimalną odległością z art. 43 ust. 1 u.d.p.?), ale też budząca wątpliwości z punktu widzenia znaczenia językowego pojęcia „odległość” - termin ten bowiem, zgodnie ze słownikowym jego tłumaczeniem oznacza „przestrzeń oddzielającą od siebie dwa miejsca lub punkty; dystans, odstęp”.[1]

Skoro więc chodzi o „odległość” z art. 43 ust. 1 u.d.p. rozumianą zgodnie z jej słownikowym znaczeniem, to w przypadku np. dróg gminnych w terenie zabudowy, nie chodziłoby o obiekty zlokalizowane w odległości co najmniej 6 metrów, ale odległości umieszczone w przestrzeni obejmującej dystans 6 metrów od krawędzi jezdni. Prawidłowy zakres zastosowania przepisu art. 42a ust. 1 u.d.p. obrazuje więc poniższy rysunek:

Wnioski

Skoro przepis art. 42a ust. 1 u.d.p. znajduje zastosowanie jedynie w sytuacjach opisanych powyżej, to wnioskując a contrario, reklamy emitujące światło, umieszczone poza pasem drogowym oraz w większej odległości, niż ta wynikająca z art. 43 ust. 1 u.d.p. (np. w przypadku dróg gminnych w terenie zabudowy, w odległości większej niż 6 metrów), nie muszą spełniać wymagań wynikających z art. 42a ust. 2 u.d.p. oraz z przepisów wydanych na podstawie art. 42a ust. 3 u.d.p.


[1] Dubisz S. (red.), Uniwersalny słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, s. 111.

Wojciech Gwóźdź

Wojciech Gwóźdź

radca prawny, konsultant

Masz pytanie?

Wojciech Gwóźdź

radca prawny, konsultant

Starsze wpisy

Newsletter Lexpress

Zapisz się do naszego branżowego
newslettera i bądź na bieżąco!

Pozostałe wpisy

Nośniki reklamowe19.07.2023

Kiedy można legalnie posadowić reklamę w pasie drogowym?

Nośniki reklamowe29.06.2023

Budowa billboardu – jak to zrobić zgodnie z prawem?

wszystkie wpisy
"

Nałożenie administracyjnej kary pieniężnej może zdestabilizować działalność twojej firmy – my pomożemy Ci działać tak, by sankcje nie stanowiły zagrożenia.

"

Dowiedz się więcej:

Kary Administracyjne