Nośniki reklamowe
Projektowana kolejna rewolucja na rynku reklamy zewnętrznej
autor: Anna Kudra
Minęły już dwa lata od dnia wejścia w życie tzw. ustawy krajobrazowej. Mimo krótkiego obowiązywania wprowadzonych nią regulacji, już planuje się je, i to istotnie, zmienić.
W ubiegłym tygodniu do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych przekazano pakiet zmian ustawowych związanych z uproszczeniem procesu inwestycyjno-budowlanego opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (dostępny pod adresem WWW: https://bip.kprm.gov.pl/kpr/form/r84387460924214,Projekt-ustawy-o-zmianie-niektorych-ustaw-w-zwiazku-z-uproszczeniem-procesu-inwe.html).
Wśród szeregu ważkich z punktu widzenia przedsiębiorców zmian ustawowych znajduje się propozycja nowelizacji przepisów dotyczących reżimu lokowania reklam w przestrzeni publicznej w przestrzeni publicznej.
Zmiana charakteru uchwały reklamowej
Podstawową projektowaną zmianą natury systemowej w zakresie lokowania w przestrzeni publicznej reklam jest zmiana charakteru uchwały reklamowej z uchwały fakultatywnej na uchwałę obligatoryjną. Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym na radę gminy ma zostać nałożony obowiązek określenia w formie uchwały zasad i warunków sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Dodatkowo, projekt zakłada, że rada będzie mogła, w zależności od potrzeb, określić w uchwale reklamowej:
- zasady sytuowania obiektów małej architektury, w tym ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane;
- zasady podświetlania i oświetlania obiektów budowlanych.
Tym samym, projektodawcy zakładają rozróżnienie obligatoryjnego i fakultatywnego przedmiotu uchwały reklamowej.
Kwestia sytuowania reklam w przestrzeni publicznej ma być obowiązkowo uregulowana w każdej gminie.
Inne zmiany dotyczące lokowania reklam w przestrzeni publicznej
Przy okazji zmiany charakteru uchwały reklamowej, w projekcie przewiduje się także rewizję niektórych innych przepisów dotyczących lokowania reklam w przestrzeni publicznej. Do najważniejszych zmian zaliczyć należy:
- zmianę definicji reklamy polegającą na objęciu nią treści eksponowanych bez użycia urządzenia reklamowego, takich jak np.: informacja przekazywana z zastosowaniem lub użyciem światła, w tym stała projekcja informacji na powierzchniach obiektów budowlanych,
- wyraźne wskazanie w słowniczku ustawowym, że za urządzenie reklamowe nie mogą być uznane pojazdy, z wyjątkiem lawet,
- zmianę sposobu wskazania podmiotu odpowiedzialnego za ewentualne naruszenie uchwały reklamowej w ten sposób, że karze podlegać miałby właściciel, użytkownik wieczysty lub posiadacz samoistny nieruchomości lub obiektu budowlanego, na których umieszczono tablicę lub urządzenie reklamowe niezgodne z uchwałą,
- zmianę zasad kalkulacji wysokości kary za naruszenie uchwały reklamowej poprzez zróżnicowanie metod kalkulacji w zależności od przedmiotu.
Rozwiązania przejściowe i dostosowujące
W projekcie nowelizacji równolegle do wprowadzanych zmian w zakresie lokalizowania reklam w przestrzeni publicznej nie przewidziano ani przepisów przejściowych, ani przepisów dostosowujących, w szczególności zaś nie obostrzono proponowanego obowiązku uchwalenia uchwały reklamowej żadnym terminem, ani sankcjami.
Podsumowanie
Nie ulega wątpliwości, że obecnie obowiązujące przepisy dotyczące sytuowania reklam w przestrzeni publicznej wymagają pilnej nowelizacji z uwagi na ich nieprecyzyjność, skomplikowanie, a miejscami również wątpliwą konstytucyjnie konstrukcję. O trudności w ich stosowaniu świadczy już chociażby fakt, że na prawie 2,5 tys. gmin w kraju, jak dotąd w nielicznych podjęto uchwałę reklamową, a spośród uchwał podjętych część została w całości lub w części zakwestionowana w trybie kontrolnym. Remedium na ten stan rzeczy nie może jednak stanowić wprowadzenie obowiązku podjęcia uchwały reklamowej, lecz kompleksowa nowelizacja obowiązujących przepisów uwzględniająca głos wszystkich zainteresowanych środowisk.