serwis prowadzioi

05.05.2020

Prawo pracy

Gdy pracownik wyśle bazę klientów pracodawcy na swój prywatny adres mailowy

autor: Grzegorz Gryciuk

Wysłanie przez pracownika dokumentów, w tym  bazy klientów, pracodawcy na jego prywatny e-mail - na gruncie przepisów Kodeksu Pracy (KP) - może być kwalifikowane w kontekście naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych nie tylko przez pryzmat tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - art. 100 § 2 pkt 5) KP, ale także na podstawie oceny, czy zawarte w nich informacje są tego rodzaju, że ich ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, stwarzając potencjalną możliwość wykorzystana ich przez podmiot konkurencyjny - art. 100 § 2 pkt 4) KP.

Jednakże „(…) samo jednak przekazanie takiej informacji poza serwer pracodawcy nie przesądza o naruszeniu podstawowego obowiązku zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę (…) Decydujące w tym zakresie znaczenie ma ocena, czy takie zachowanie pracownika służyło wykonywaniu jego obowiązków pracowniczych (a nie do innych celów) i stanowiło akceptowaną przez pracodawcę praktykę, wymuszoną realiami warunków pracy (np. konieczność wykonywania pracy poza zakładem pracy i brak dostępu do służbowej poczty elektronicznej). Trudno bowiem uznać za bezprawne zachowanie pracownika, który wykonuje swoje obowiązki pracownicze, dostosowując się do ustalonej przez pracodawcę organizacji pracy. (…) – tak wynika z uzasadnienia wyroku Sądu Najwyższego (SN) z dnia 3 kwietnia 2019 r. (sygn. akt II PK 334/17), który nawiązuje także do wcześniejszego wyroku SN z dnia 11 września 2014 r. (sygn.. akt II PK 49/14), w którym podniesiona została m. in. kwestia konieczności oceny czy przesyłanie przez pracownika na jego prywatny adres mailowy informacji jest związane z wykonywaniem obowiązków pracowniczych i czasu dokonania takiej czynności, w tym czy miała ona miejsce tuż przed planowanym rozwiązaniem stosunku pracy.

Wyroki te zostały wydane w sprawach, w  których pracodawca wskazał na dokonanie ww. czynności dla uzasadnienia rozwiązania umowy o pracę z pracownikiem bez wypowiedzenia z winy pracownika na postawie art. 52 § 1 pkt 1) KP.

Jeżeli nawet nie można zakwalifikować danych informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa - ze względu na niespełnienie wymogów z art.  11 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji –  stanowić one mogą wymierną wartość dla pracodawcy, a możliwość dostępu do nich podmiotów, które mogą ją wykorzystać ze szkodą dla interesów majątkowych pracodawcy, np. przez przejęcie klientów, stanowić może  stan narażenia pracodawcy na szkodę. W tych okolicznościach - z zastrzeżeniem konieczności ww. oceny - dokonanie ww. czynności może być kwalifikowana w kontekście naruszenia obowiązku  z ww. art. 100 § 2 pkt 4) KP.

Powołując się na powyższe należy mieć na względzie nie tylko odmienne okoliczności faktyczne i możliwą zmianę prawnych,  ale też w szczególności to, iż odrębną kwestią pozostaje ocena zgodności takich czynności na gruncie regulacji w zakresie ochrony danych osobowych, jeżeli wśród ww. informacji takowe się znajdują. Przy tym powołany art.  11 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji od dnia 4 września 2018 r ma nową treść, którą stosuje się do oceny stanów faktycznych, zaistniałych po tym dniu.

 

Grzegorz Gryciuk

Grzegorz Gryciuk

radca prawny, starszy konsultant

Masz pytanie?

Grzegorz Gryciuk

radca prawny, starszy konsultant

Starsze wpisy

Newsletter Lexpress

Zapisz się do naszego branżowego
newslettera i bądź na bieżąco!

Pozostałe wpisy

Prawo pracy15.04.2024

Praca w ramach platform internetowych – nowa dyrektywa europejska (cz. I)

Prawo pracy05.04.2024

Ustawa o ochronie sygnalistów – Rada Ministrów przyjęła nowy projekt ustawy

wszystkie wpisy
"

Prawidłowe ułożenie relacji pracowniczych to podstawa stabilnego rozwoju przedsiębiorstwa. Jeśli jesteś pracodawcą musisz mieć pewność, że prawo pracy działa u Ciebie optymalnie.

"

Dowiedz się więcej:

Prawo pracy