Prawo pracy
Praca zdalna w kodeksie pracy – przyjęte przepisy
autor: Anna Przygocka
W miniony piątek, 13 stycznia 2023 r. Sejm przyjął ustawę zmieniającą kodeks pracy, tym samym wprowadził do kodeksu pracy instytucję pracy zdalnej.
Pracownicy i pracodawcy długo czekali na wprowadzenie pracy zdalnej do kodeksu pracy. Pierwszy projekt ustawy zmieniającej kodeks pracy w zakresie prowadzenia do niego pracy zdalnej pojawił się już w pierwszej połowie 2021 r. W 2022 r. wiele można było przeczytać na ten temat. Ponadto, co jakiś czas spekulowano nad tym, kiedy nowe przepisy wejdą w życie. Część pracodawców rozpoczęło nawet przygotowania do wprowadzenia regulacji wewnątrzzakładowych w zakresie pracy zdalnej. Tymczasem prace legislacyjne nad projektem nowych przepisów nie posuwały się do przodu.
Jak pisaliśmy na łamach Lexpressu, 1 grudnia 2002 r. Sejm ekspresowo uchwalił ustawę o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Następnie, Senat, na posiedzeniu w dniu 15 grudnia 2022 r., przyjął kilka poprawek do projektu ustawy przyjętej przez Sejm. W następnym kroku prac legislacyjnych, projekt ustawy ponownie trafił do Sejmu, który w dniu 13 stycznia 2023 r. przyjął ustawę o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw odrzucając jednocześnie poprawki zgłoszone przez Senat.
Najważniejsze regulacje w zakresie dotyczących pracy zdalnej polegają na:
- wprowadzeniu definicji pracy zdalnej, zgodnie z którą pracą zdalną będzie praca polegająca na wykonywaniu pracy całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość;
- przyjęciu, że praca zdalna będzie mogła być uzgodniona przy zawieraniu umowy o pracę albo już w trakcie zatrudnienia;
- umożliwieniu polecenia przez pracodawcę w szczególnych przypadkach wykonywania pracy zdalnej przez pracownika;
- uregulowaniu obowiązku określania zasad wykonywania pracy zdalnej w dokumentach wewnątrzzakładowych;
- umożliwieniu wykonywania pracy zdalnej na wniosek pracownika, także w przypadku, gdy nie zostało zawarte porozumienie albo regulamin określające zasady wykonywania pracy zdalnej;
- wprowadzeniu możliwości wiążącego wycofania się z pracy zdalnej przez pracodawcę lub pracownika;
- uregulowaniu obowiązków pracodawcy wobec pracownika wykonującego pracę zdalną (m.in. zapewnienia pracownikowi materiałów i narzędzi pracy, pokrycia kosztów związanych z pracą zdalną) oraz przyznaniu stronom uprawnienia do ustalenia zasad wykorzystywania przez pracownika prywatnych narzędzi pracy i materiałów w pracy zdalnej;
- unormowaniu prawa kontroli pracownika przez pracodawcę w miejscu wykonywania pracy zdalnej;
- ustanowieniu zakazu dyskryminacji pracownika wykonującego pracę zdalną;
- zagwarantowaniu pracownikowi wykonującemu pracę zdalną prawa do przebywania na terenie zakładu pracy na zasadach przyjętych dla ogółu pracowników;
- wprowadzeniu szczególnych zasad w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- wyodrębnieniu okazjonalnej pracy zdalnej, do której, z uwagi na jej szczególnych charakter, nie będą stosowane niektóre przepisy dotyczące pracy zdalnej;
- umożliwieniu pracownikowi przekazywania wszystkich wniosków, dla których przepisy kodeksu pracy lub innych ustaw lub aktów wykonawczych, określających prawa i obowiązki z zakresu prawa pracy, przewidują formę pisemną, w postaci papierowej lub elektronicznej.
Zgodnie z art. 21 nowej ustawy, przepisy regulujące pracę zdalną wejdą w życie po upływie dwóch miesięcy od dnia ogłoszenia ww. ustawy.
W związku z tym, pracodawcy mają jeszcze czas, aby zweryfikować już istniejące regulaminy lub sporządzić odpowiednie regulacje wewnętrzne dotyczące pracy zdalnej. Jeśli potrzebują Państwo wsparcia w tym zakresie, zapraszam do kontaktu.
Anna Przygocka
radca prawny, starszy konsultant
Masz pytanie?
Anna Przygocka
radca prawny, starszy konsultant