serwis prowadzioi

21.04.2021

Proces inwestycyjny

Budowa zjazdu – czy charakter drogi ma znaczenie?

autor: Kacper Łagodziński

Realizacja zjazdu z drogi publicznej wiąże się z obowiązkiem uzyskania zezwolenia, które przybiera postać decyzji administracyjnej. Inaczej jest w przypadku budowy zjazdu z drogi wewnętrznej, gdzie wymagane jest jedynie uzgodnienie z zarządcą. W dzisiejszym artykule podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, aby nie narazić się na wysoką karę pieniężną na skutek wykonania zjazdu bez zezwolenia.

Zezwolenie w drodze decyzji administracyjnej

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o drogach publicznych[1] budowy lub przebudowy zjazdu dokonuje, co do zasady, właściciel (użytkownik) nieruchomości przyległej do drogi, po uzyskaniu zezwolenia zarządcy drogi na lokalizację lub przebudowę zjazdu. Zezwolenie jest wydawane na czas nieokreślony, natomiast trzeba mieć na uwadze, że podlega ono wygaśnięciu, jeżeli zjazd nie zostanie wybudowany w ciągu 3 lat od wydania decyzji.

Przepisy Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie[2] rozróżniają dwa rodzaje zjazdów – publiczny oraz indywidualny (§ 76a pkt 1 i 2 Rozporządzenia). Zjazd publiczny cechuje przede wszystkim jego wykorzystanie związane z prowadzeniem na nieruchomości działalności gospodarczej lub działalności o charakterze publicznym. Każdy zjazd z drogi publicznej, który nie jest zjazdem publicznym stanowi zjazd indywidualny. Konsekwencją odmiennego sposobu wykorzystywania obu zjazdów jest zróżnicowanie parametrów technicznych, jakie powinny spełniać. Bardziej rygorystyczne wymagania przewidziano dla zjazdu publicznego (por. § 78 oraz § 79 Rozporządzenia).

To zarządca drogi określa, czy zjazd ma charakter publiczny, czy indywidualny[3]. Nie ma przy tym znaczenia fakt, że zjazd indywidualny posiada parametry odpowiadające zjazdom publicznym. Kluczowa w tym zakresie jest kwalifikacja dokonywana przez zarządcę[4].

Zjazd z drogi wewnętrznej a obowiązek uzyskania zezwolenia

Co istotne, obowiązek uzyskania zezwolenia w drodze decyzji administracyjnej nie dotyczy zjazdów z dróg wewnętrznych.

Przepis art. 29 ust. 1 i 2 u.d.p. odnosi się bowiem wyłącznie do dróg publicznych. Powyższe nie oznacza jednak, że wykonanie zjazdu z drogi wewnętrznej jest zwolnione z obowiązku uzyskania jakichkolwiek zezwoleń. Tutaj również znaczącą rolę odgrywa zarządca drogi (alternatywnie właściciel). Budowa bądź przebudowa zjazdu z drogi wewnętrznej podlega bowiem uzgodnieniu z zarządcą, który wyraża zgodę na lokalizację zjazdu oraz dokonuje weryfikacji projektu[5]. W orzecznictwie akcentuje się jednak, że uzgodnienie to nie ma charakteru władczego, a tym samym nie wymaga formy aktu administracyjnego[6].

Co grozi za brak zezwolenia?

Budowa bądź przebudowa zjazdu z drogi publicznej:

  • bez zezwolenia;
  • o parametrach innych niż przewiduje zezwolenie;
  • po terminie określonym w zezwoleniu;

skutkuje sankcją w postaci administracyjnej kary pieniężnej. Kara jest surowa, bowiem stanowi 10-krotność opłaty za zajęcie pasa drogowego. Obliczana jest zgodnie z art. 40 ust. 4 u.d.p. 

 

Podsumowanie

Reasumując, procedura budowy zjazdu z drogi wewnętrznej jest znacznie uproszczona z uwagi na brak obowiązku uzyskania zezwolenia w formie decyzji. Natomiast przy budowie zjazdu z drogi publicznej decydujące znaczenie ma jego kwalifikacja przyjęta przez zarządcę. Należy pamiętać, aby już przed uzyskaniem zezwolenia na realizację zjazdu ocenić, w jaki sposób wykorzystywana będzie nieruchomość, do której zjazd ma gwarantować dostęp. To pozwoli w przyszłości uniknąć formalności związanych z ewentualną zmianą sposobu użytkowania zjazdu, a przede wszystkim wysokich kar pieniężnych za użytkowanie go niezgodnie z uzyskanym zezwoleniem.



[1] Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 470 z późn. zm.) [dalej jako: „udp”].

[2] T.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 124 z późn. zm. [dalej jako: „Rozporządzenie”].

[3] Wyrok NSA z 7.02.2018 r., II OSK 1966/17, LEX nr 2457528.

[4] Wyrok NSA z 14.03.2018 r., II OSK 2228/17, LEX nr 2479911.

[5] Por. np. Postanowienie NSA z 15.12.2017 r., I OW 237/17, LEX nr 2496071, Wyrok WSA w Krakowie z 15.11.2018 r., III SA/Kr 921/18, LEX nr 2599884.

[6] Por. Wyrok WSA w Białymstoku z 10.04.2014 r., II SA/Bk 1100/13, LEX nr 1512797.

Kacper Łagodziński

Kacper Łagodziński

aplikant radcowski, starszy asystent

Masz pytanie?

Kacper Łagodziński

aplikant radcowski, starszy asystent

Starsze wpisy

Newsletter Lexpress

Zapisz się do naszego branżowego
newslettera i bądź na bieżąco!

Pozostałe wpisy

Proces inwestycyjny28.09.2023

Jak kwalifikować przedsięwzięcia? Interpretacja zapisów rozporządzenia w sprawie przedsięwzięć cz. I

Proces inwestycyjny29.06.2022

W jaki sposób zarejestrować Spółkę z o.o.? Tradycyjnie, u Rejenta, czy może elektronicznie?

wszystkie wpisy
"

Wspieramy branżę budowlaną na wszystkich etapach procesu inwestycyjnego, pomagamy budować sprawnie i bezpiecznie.

"

Dowiedz się więcej:

Inwestycje budowlane