Proces inwestycyjny
Co w praktyce oznacza związanie treścią decyzji środowiskowej?
autor: Marta Lorych
Decyzja środowiskowa jest jedną z pierwszych decyzji uzyskiwanych w procesie inwestycyjnym przed realizacją przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko.
Przypadki, kiedy jest ona wymagana, wynikają obecnie z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko[1]. Co ważne, jej treść wiąże organy wydające decyzje następcze (np. pozwolenie na budowę czy decyzję o warunkach zabudowy), a nawet organy przyjmujące zgłoszenie (np. zmianę sposobu użytkowania czy zgłoszenie budowy). O powyższym stanowi art. 86 ustawy ocenowej[2]. Co to oznacza w praktyce?
W doktrynie przyjmuje się, że związanie treścią decyzji środowiskowej oznacza konieczność uwzględniania w decyzjach inwestycyjnych, wszystkich przyjętych w decyzji środowiskowej zasad realizacji inwestycji – jej ustalenia determinują bowiem kształt zamierzonego przedsięwzięcia[3]. Rozumienie pojęcia „związania treścią decyzji” wyjaśnił Naczelny Sąd Administracyjny. Według niego określone w decyzji środowiskowej warunki realizacji przedsięwzięcia nie mogą być na dalszych etapach procesu inwestycyjnego modyfikowane ani zmieniane[4]. W judykaturze podnosi się również, że omawiane związanie dotyczy charakterystycznych parametrów inwestycji[5] czy tożsamości przedsięwzięcia[6].
Brak przedmiotowego związania pozbawiałby sensu całą konstrukcję decyzji środowiskowej.Podzielić należy pogląd M. Otawskiego: „Jeżeli bowiem decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach przesądza z punktu środowiskowego o dopuszczalności realizacji przedsięwzięcia i warunkach określających tę dopuszczalność, to sytuacja, w której organ wydający kolejne decyzje w toku procesu inwestycyjnego mógłby zatwierdzać wydawaną decyzją warunki odmienne od tych wynikających z oceny oddziaływania na środowisko, oznaczałaby, iż ocena oddziaływania na środowisko nie ma żadnego znaczenia dla procesu autoryzacji danego przedsięwzięcia przez organy administracji publicznej.[7]. Mogłoby dochodzić do sytuacji, w których decyzja środowiskowa zezwoliła na realizację inwestycji w oparciu o przedstawione na etapie jej wydania dane dotyczące oddziaływania na środowisko, a następnie inwestor wniósł o wydanie decyzji realizacyjnej na parametry przekraczające te, które stanowiły podstawę uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Oprócz właściwej treści decyzji środowiskowej, która „wiąże” organy wydające przywołane początkowo decyzje i przyjmujące zgłoszenia, muszą one również pamiętać o charakterystyce przedsięwzięcia stanowiącej załącznik do decyzji – „wiąże” ona bowiem w taki sam sposób jak treść samej decyzji[8]. Powyższe można porównać do postępowania w przedmiocie udzielenia pozwolenia na budowę. Tak jak projekt budowlany jest integralną częścią decyzji udzielającej pozwolenia na budowę, tak charakterystyka przedsięwzięcia jest integralną, wiążącą częścią decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W doktrynie podkreśla się, że charakterystyka powinna zawierać podstawowe informacje o przedsięwzięciu pozwalające zdefiniować jego zakres przedmiotowy i podstawowe elementy związane z jego realizacją a warunkujące zakres oddziaływań na środowisko. Ustalenia charakterystyki decyzji środowiskowej łącznie z treścią samej decyzji wydanej dla inwestycji, determinują więc kształt inwestycji, dla której może zostać wydana decyzja realizacyjna.
Zważając na powyższe okoliczności, wszyscy inwestorzy – już na etapie uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – powinni dbać o należyte określanie parametrów inwestycji, aby jej treść, nie uniemożliwiła im przypadkiem uzyskania następczych decyzji inwestycyjnych w oczekiwanym przez nich kształcie i w konsekwencji realizacji zamierzenia.
[1] Dz. U. z 2019 r. poz. 1839.
[2] ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 247 z późn. zm.).
[3] T. Filipowicz, A. Plucińska-Filipowicz. M. Wierzbowski (red.), komentarz do art. 72 [w:] Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Komentarz. Warszawa 2017.
[4] por wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 lipca 2016 roku, sygn. II OSK 2732/14, stanowisko takie zaprezentował również WSA w Poznaniu w wyroku z dnia 7 września 2017 roku, sygn. IV SA/Po 62/17.
[5] por. wyrok WSA w Gliwicach z dnia 6 września 2017 roku, sygn. II SA/Gl 341/17.
[6] tamże.
[7] T. Filipowicz, A. Plucińska-Filipowicz. M. Wierzbowski (red.), komentarz do art. 86 [w:] Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Komentarz. Warszawa 2020.
[8] por. wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 września 2011 roku, sygn. IV SA/Wa 1029/11, T. Filipowicz, A. Plucińska-Filipowicz. M. Wierzbowski (red.), komentarz do art. 82 [w:] Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Komentarz. Warszawa 2017.
Marta Lorych
radca prawny, konsultant
Masz pytanie?
Marta Lorych
radca prawny, konsultant