serwis prowadzioi

26.07.2021

Proces inwestycyjny

Co w praktyce oznacza związanie treścią decyzji środowiskowej?

autor: Marta Lorych

Decyzja środowiskowa jest jedną z pierwszych decyzji uzyskiwanych w procesie inwestycyjnym przed realizacją przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko.

Przypadki, kiedy jest ona wymagana, wynikają obecnie z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko[1]. Co ważne, jej treść wiąże organy wydające decyzje następcze (np. pozwolenie na budowę czy decyzję o warunkach zabudowy), a nawet organy przyjmujące zgłoszenie (np. zmianę sposobu użytkowania czy zgłoszenie budowy). O powyższym stanowi art. 86 ustawy ocenowej[2]. Co to oznacza w praktyce?

W doktrynie przyjmuje się, że związanie treścią decyzji środowiskowej oznacza konieczność uwzględniania w decyzjach inwestycyjnych, wszystkich przyjętych w decyzji środowiskowej zasad realizacji inwestycji  jej ustalenia determinują bowiem kształt zamierzonego przedsięwzięcia[3]. Rozumienie pojęcia „związania treścią decyzji” wyjaśnił Naczelny Sąd Administracyjny. Według niego określone w decyzji środowiskowej warunki realizacji przedsięwzięcia nie mogą być na dalszych etapach procesu inwestycyjnego modyfikowane ani zmieniane[4]. W judykaturze podnosi się również, że omawiane związanie dotyczy charakterystycznych parametrów inwestycji[5] czy tożsamości przedsięwzięcia[6].

Brak przedmiotowego związania pozbawiałby sensu całą konstrukcję decyzji środowiskowej.Podzielić należy pogląd M. Otawskiego: „Jeżeli bowiem decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach przesądza z punktu środowiskowego o dopuszczalności realizacji przedsięwzięcia i warunkach określających tę dopuszczalność, to sytuacja, w której organ wydający kolejne decyzje w toku procesu inwestycyjnego mógłby zatwierdzać wydawaną decyzją warunki odmienne od tych wynikających z oceny oddziaływania na środowisko, oznaczałaby, iż ocena oddziaływania na środowisko nie ma żadnego znaczenia dla procesu autoryzacji danego przedsięwzięcia przez organy administracji publicznej.[7]. Mogłoby dochodzić do sytuacji, w których decyzja środowiskowa zezwoliła na realizację inwestycji w oparciu o przedstawione na etapie jej wydania dane dotyczące oddziaływania na środowisko, a następnie inwestor wniósł o wydanie decyzji realizacyjnej na parametry przekraczające te, które stanowiły podstawę uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.  

Oprócz właściwej treści decyzji środowiskowej, która „wiąże” organy wydające przywołane początkowo decyzje i przyjmujące zgłoszenia, muszą one również pamiętać o charakterystyce przedsięwzięcia stanowiącej załącznik do decyzji  – wiąże” ona bowiem w taki sam sposób jak treść samej decyzji[8]. Powyższe można porównać do postępowania w przedmiocie udzielenia pozwolenia na budowę. Tak jak projekt budowlany jest integralną częścią decyzji udzielającej pozwolenia na budowę, tak charakterystyka przedsięwzięcia jest integralną, wiążącą częścią decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W doktrynie podkreśla się, że charakterystyka powinna zawierać podstawowe informacje o przedsięwzięciu pozwalające zdefiniować jego zakres przedmiotowy i podstawowe elementy związane z jego realizacją a warunkujące zakres oddziaływań na środowisko. Ustalenia charakterystyki decyzji środowiskowej łącznie z treścią samej decyzji wydanej dla inwestycji, determinują więc kształt inwestycji, dla której może zostać wydana decyzja realizacyjna.

Zważając na powyższe okoliczności, wszyscy inwestorzy – już na etapie uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach  powinni dbać o należyte określanie parametrów inwestycji, aby jej treść, nie uniemożliwiła im przypadkiem uzyskania następczych decyzji inwestycyjnych w oczekiwanym przez nich kształcie i w konsekwencji realizacji zamierzenia.

 


[1] Dz. U. z 2019 r. poz. 1839.

[2] ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 247 z późn. zm.).

[3] T. Filipowicz, A. Plucińska-Filipowicz. M. Wierzbowski (red.), komentarz do art. 72 [w:] Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Komentarz. Warszawa 2017.

[4] por wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 lipca 2016 roku, sygn. II OSK 2732/14, stanowisko takie zaprezentował również WSA w Poznaniu w wyroku z dnia 7 września 2017 roku, sygn. IV SA/Po 62/17.

[5] por. wyrok WSA w Gliwicach z dnia 6 września 2017 roku, sygn. II SA/Gl 341/17.

[6] tamże.

[7] T. Filipowicz, A. Plucińska-Filipowicz. M. Wierzbowski (red.), komentarz do art. 86 [w:] Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Komentarz. Warszawa 2020.

[8] por. wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 września 2011 roku, sygn. IV SA/Wa 1029/11, T. Filipowicz, A. Plucińska-Filipowicz. M. Wierzbowski (red.), komentarz do art. 82 [w:] Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Komentarz. Warszawa 2017.

Marta Lorych

Marta Lorych

radca prawny, konsultant

Masz pytanie?

Marta Lorych

radca prawny, konsultant

Starsze wpisy

Newsletter Lexpress

Zapisz się do naszego branżowego
newslettera i bądź na bieżąco!

Pozostałe wpisy

Proces inwestycyjny28.09.2023

Jak kwalifikować przedsięwzięcia? Interpretacja zapisów rozporządzenia w sprawie przedsięwzięć cz. I

Proces inwestycyjny29.06.2022

W jaki sposób zarejestrować Spółkę z o.o.? Tradycyjnie, u Rejenta, czy może elektronicznie?

wszystkie wpisy
"

Wspieramy branżę budowlaną na wszystkich etapach procesu inwestycyjnego, pomagamy budować sprawnie i bezpiecznie.

"

Dowiedz się więcej:

Inwestycje budowlane