serwis prowadzioi

26.08.2021

Proces inwestycyjny

Zakup nieruchomości z ograniczeniami zabudowy a możliwość kwestionowania obowiązującego na niej planu miejscowego

autor: Anna Kudra-Ostrowska

Jednym z warunków formalnych wniesienia skargi do sądu administracyjnego na plan miejscowy jest wykazanie przez skarżącego naruszenia jego interesu prawnego w dniu wejścia w życia kwestionowanego planu. Czy zatem nabywca nieruchomości objętej planem miejscowym  świadomy zakupu nieruchomości z ograniczeniami zabudowy - nie ma prawa kwestionować planu, który takie ograniczenia wprowadza?

Podstawa prawna wniesienia skargi na plan miejscowy

Skarga do sądu administracyjnego na miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, tak jak na każdy inny akt prawa miejscowego, nie ma charakteru skargi powszechnej (określanej w języku prawniczym actio popularis), co oznacza, że nie może być ona wniesiona przez każdego zainteresowanego jego wyeliminowaniem z obrotu prawnego. Skargę na miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego może złożyć wyłącznie podmiot, który spełnia określone ustawowo warunki.

Podstawę prawną do zaskarżenia planu miejscowego formułuje przepis art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym[i] (dalej: u.s.g.), który stanowi, że „Każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem, podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego”. 

Zacytowana powyżej regulacja stanowi, że warunkiem zaskarżenia aktu podjętego przez organ gminy jest konieczność wykazania przez skarżącego, że kwestionowany akt narusza jego interes prawny, tj. że pozbawia go jego praw, ogranicza jego prawa lub nakłada na niego określone obowiązki[ii]. Legitymacja do wniesienia skargi do sądu przysługuje zatem nie temu, kto ma w tym interes prawny, ale temu, czyj interes prawny został naruszony zaskarżonym aktem.

Restrykcyjna linia orzecznicza

Mając na względzie wyżej zdefiniowany warunek formalny wniesienia skargi na akt prawa miejscowego, w orzecznictwie sądowym wypracowano pogląd, że miarodajną datą dla oceny, czy doszło do naruszenia interesu prawnego podmiotu wnoszącego skargę na akt prawa miejscowego jest dzień jego wejścia w życie, gdyż w tym dniu wyzwalane są skutki prawne aktu, a tym samym tylko z perspektywy tego dnia możliwe jest ocenienie, czy akt doprowadził do ograniczenia lub pozbawienia skarżącego jego dotychczasowych uprawnień[iii].

Przenosząc powyższy pogląd na grunt spraw z zakresu gospodarki przestrzennej, sądy administracyjne początkowo przyjmowały, że nabywca nieruchomości, dla której obowiązuje już plan miejscowy, nie ma legitymacji procesowej do zaskarżenia tego planu. W takim duchu wypowiedział się m.in. NSA w wyroku z dnia 8 września 2009 r., II GSK 24/2009, w którym wskazał, że „skoro skarżąca nie była w chwili wejścia w życie uchwały właścicielką działki, to jej interes prawny nie mógł być tą uchwałą naruszony i powodować (...) ograniczenia lub pozbawienia konkretnych - mających oparcie w przepisach prawa materialnego - uprawnień”.

W orzecznictwie sądowym wpisującym się w tę linię przyjęto, że nowy właściciel, nabywając nieruchomość miał świadomość obowiązujących na niej ograniczeń planistycznych[iv]. Nie można zatem mówić o naruszeniu jego uprawnień wskutek wejścia w życie planu miejscowego, skoro nigdy nie posiadał szerszych uprawnień do nieruchomości, aniżeli te, które uzyskał w dniu nabycia nieruchomości w czasie obowiązywania planu.

Prowłaścicielska linia orzecznicza

Refleksję nad wypracowanym początkowo w orzecznictwie sądowym rozumieniem legitymacji skargowej nowego właściciela nieruchomości do zaskarżenia planu miejscowego przeprowadził po raz pierwszy szerzej NSA w wyroku z dnia 7 kwietnia 2010 r., sygn. akt II OSK 186/10. Sąd uznał w nim, że wypracowane dotychczas stanowisko judykatury godzi w konstytucyjną ochronę prawa własności oraz przysługujące każdemu prawo do sądu. Przyjął, że w świetle tych zasad legitymacja skargowa musi przysługiwać również tym podmiotom, które po dniu uchwalenia i wejścia w życie planu miejscowego stają się jego aktualnymi adresatami. W konsekwencji, NSA przyjął, że przepis art. 101 ust. 1 u.s.g. należy interpretować celowościowo  w ten sposób, że prawo do wniesienia skargi na plan miejscowy podlega sukcesji (następstwu prawnemu), tj. przechodzi z dotychczasowego właściciela nieruchomości na nowego właściciela wraz z przenoszonym prawem własności.

Ww. stanowisko NSA przyjęło się w orzecznictwie sądowym[v] i doktrynie prawa[vi] i jest obecnie dominujące. 

Okoliczność nabycia nieruchomości po wejściu w życie planu miejscowego oznacza zatem, że nabywcy tej nieruchomości przysługują uprawnienia do zaskarżenia planu na zasadzie wstąpienia w sytuację prawną zbywcy tej nieruchomości. Nowy właściciel  jako następca prawny  wstępuje w prawa i obowiązki dotychczasowego właściciela, w tym prawa i obowiązki o charakterze publicznoprawnym wynikające z uprawnień, o jakich mowa w art. 101 ust. 1 u.s.g.

Przyjęta w orzecznictwie sądowym konstrukcja następstwa prawnego zakłada jednak, że nowy właściciel uzyskuje taką samą pulę uprawnień, jaka przysługiwała dotychczasowemu właścicielowi na dzień przeniesienia własności. Oznacza to, że uprawnienia procesowe przechodzą na nabywcę, o ile nie zostały dotychczas „skonsumowane” przez zbywcę tzn. o ile zbywca nie wniósł w przeszłości skargi na plan miejscowy (co wyłącza wystąpienie przez ten sam podmiot z ponowną skargą). Innymi słowy, aktualny właściciel nieruchomości posiada legitymację do wniesienia skargi na plan miejscowy, który wszedł w życie przed nabyciem nieruchomości, jeśli dotychczasowy właściciel nie skorzystał uprzednio z tego uprawnienia w stosunku do tejże uchwały.

W orzecznictwie sądowym podkreślono, że skutek skonsumowania uprawnień procesowych z art. 101 ust. 1 u.s.g. odnosić należy wyłącznie do sytuacji rozpoznania przez sąd skargi wniesionej przez dotychczasowego właściciela. Skutku takiego nie odniesie natomiast np. samo wezwanie rady gminy (rady miasta) do zaprzestania naruszeń prawa, któremu nie towarzyszyła następnie skarga do sądu wystosowana przez dotychczasowego właściciela[vii].

Podsumowanie

Wiodącym w orzecznictwie sądowym jest obecnie zapatrywanie, że aktualny właściciel nieruchomości posiada legitymację do wniesienia skargi na plan miejscowy, który wszedł w życie przed nabyciem przez niego prawa własności nieruchomości na zasadzie następstwa prawnego uprawnień procesowych po dotychczasowym właścicielu. Konsekwencją przyjętej konstrukcji jest jednak konieczność zbadania kwestii „skonsumowanych” już uprawnień przez zbywcę, których skutki prawne również przechodzą na nabywcę nieruchomości. Jeżeli dotychczasowy właściciel nieruchomości podjął próbę zaskarżenia planu miejscowego, to skutek wyroku oddalającego wniesioną przez niego skargę rozciąga się na nowego właściciela, który nie będzie mógł już ponownie kwestionować tej samej uchwały.



[i] Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372).

[ii] Por. wyrok NSA z dnia 24 maja 2018 r., sygn. akt II OSK 1633/16, CBOSA.

[iii] Zob. np. wyrok NSA z dnia18 września 2003 r., sygn. akt II SA 2637/2002, wyrok NSA z dnia 22 lipca 2008 r., sygn. akt I OSK 277/2008, wyrok WSA w Szczecinie z 10 maja 2012 r., sygn. akt I SA/Sz 213/2012 – dostępne w CBOSA.

[iv] Zob. np. wyrok WSA w Gdańsku z dnia 16 lipca 2008 r., sygn. akt II SA/Gd 270/08 oraz wyrok WSA w Krakowie z dnia 13 marca 2012 r., sygn. akt II SA/Kr 138/12 – dostępne w CBOSA.

[v] Zob. np. wyroki NSA z dnia 10 sierpnia 2011 r., sygn. akt II OSK 1093/11, z dnia 5 kwietnia 2012 r., sygn. akt II OSK 51/12, z dnia 13 listopada 2012 r., sygn. akt II OSK 2105/12, z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt II OSK 3005/12, z dnia 21 września 2017 r., sygn. akt II OSK 1783/16 oraz z dnia 17 stycznia 2019 r., sygn. akt II OSK 467/17 – dostępne w CBOSA.

[vi] Zob. np. Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz pod red. R. Hausera, Z. Niewiadomskiego, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2011, str. 809-810.

[vii] Tak: postanowienie NSA z dnia 25 czerwca 2019 r., sygn. akt II OZ 540/19, CBOSA.

Anna Kudra-Ostrowska

Anna Kudra-Ostrowska

prawnik, konsultant

Masz pytanie?

Anna Kudra-Ostrowska

prawnik, konsultant

Starsze wpisy

Newsletter Lexpress

Zapisz się do naszego branżowego
newslettera i bądź na bieżąco!

Pozostałe wpisy

Proces inwestycyjny28.09.2023

Jak kwalifikować przedsięwzięcia? Interpretacja zapisów rozporządzenia w sprawie przedsięwzięć cz. I

Proces inwestycyjny29.06.2022

W jaki sposób zarejestrować Spółkę z o.o.? Tradycyjnie, u Rejenta, czy może elektronicznie?

wszystkie wpisy
"

Wspieramy branżę budowlaną na wszystkich etapach procesu inwestycyjnego, pomagamy budować sprawnie i bezpiecznie.

"

Dowiedz się więcej:

Inwestycje budowlane