serwis prowadzioi

22.05.2020

Zamówienia publiczne

COVID-owe zmiany P.z.p. inspirowane nowym P.z.p.

autor: Konrad Różowicz

Wśród zapowiadanych w komunikatach zmian zamówieniowych w ramach tarczy 4.0 dostrzec można inspiracje zaczerpnięte z nowego P.z.p. W konsekwencji niektóre rozwiązania prawne przewidziane w nowym P.z.p. zostaną sprawdzone pół roku przed wejściem w życie nowej ustawy.

Zapowiadane wsparcie wykonawców

Zgodnie z opublikowanym na stronie UZP komunikatem[1] pakiet tarczy antykryzysowej 4.0 przyniesie kolejne zmiany w zakresie zamówień publicznych[2]. Wśród planowanych zmian znajduje się:

  1. zniesienie obowiązku żądania wniesienia przez wykonawców wadium, jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza tzw. progi unijne. Wskazana zmiana jest analogiczna względem przewidzianej w nowym P.z.p. (zob. http://ziemskibiznes.pl/blog/zamowienia-publiczne/wadium-w-nowym-p.z.p.html),
  2. zmniejszenie górnego progu zabezpieczenia należytego wykonania umowy – poprzez ustalenie jako zasady zabezpieczenia na maksymalnie 5% poziomie, a wyjątkowo utrzymanie dotychczasowego poziomu 10%. Wskazana zmiana jest analogiczna względem przewidzianej w nowym P.z.p. (zob. http://ziemskibiznes.pl/blog/zamowienia-publiczne/zabezpieczenie-nale%C5%BCytego-wykonania-umowy-w-nowym-p.z.p.html),
  3. zobowiązanie Zamawiającego do dokonywania płatności wynagrodzenia w częściach lub udzielania zaliczek – w przypadku umów w sprawie zamówienia publicznego zawieranego na okres dłuższy niż 12 miesięcy.

Płatności częściowe lub zaliczki

Zgodnie z projektem tarczy 4.0 z 22 kwietnia 2020 r., do tzw. ustawy COVID-19, ma zostać dodany art. 15vb ust. 1, zgodnie z którym „do zamówień publicznych udzielanych na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, stosuje się przepisy tej ustawy dotyczące umowy w sprawie zamówienia publicznego, z uwzględnieniem ust. 2-7.”. W ust. 2 i 3 wskazanego przepisu przewidziano, że:

2. Zamawiający płaci wynagrodzenie w częściach, po wykonaniu części umowy w sprawie zamówienia publicznego, lub udziela zaliczki na poczet wykonania zamówienia, w przypadku umów w sprawie zamówienia publicznego zawieranych na okres dłuższy niż 12 miesięcy.

3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2:

1)         zamawiający określa w umowie procent wynagrodzenia wypłacanego za wykonanie poszczególnych jej części. Procentowa wartość ostatniej części wynagrodzenia nie może wynosić więcej niż 50% wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy;

2)         zaliczka nie może być mniejsza niż 5% wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy.”.

Obowiązek o którym mowa w ww. przepisach jest analogiczny względem przewidzianego w art. 443 ust. 1 nowego P.z.p. Jak wskazano w uzasadnieniu projektu nowego P.z.p. „obowiązek ten będzie więc teraz dotyczył wszystkich kategorii umów zawartych na okres dłuższy niż 12 miesięcy, a nie tylko umów na roboty budowlane. Rozwiązanie takie powinno poprawić płynność finansową wykonawców, obniżyć po ich stronie koszty realizacji umowy w zakresie konieczności pozyskiwania finansowania, a w konsekwencji przełożyć się na kwestie konkurencyjności, atrakcyjności ubiegania się o zamówienia publiczne szerszej grupy wykonawców” (uzasadnienie rządowego projektu ustawy Prawo zamówień publicznych, druk 3624, s. 85).

 

„Uwzględniając okoliczność, iż w przypadku zamówień na usługi ciągłe lub powtarzające się okresowo, a więc takich, które bywają przedmiotem umów na okres dłuższy niż 12 miesięcy, już aktualnie powszechnie stosowane są rozliczenia miesięczne lub kwartalne, we wskazanym zakresie nie należy spodziewać się rewolucji. Podobnie w przypadku umów dotyczących zamówień kwalifikujących się do kategorii dostaw (np. sukcesywna dostawa materiałów biurowych, dostawa sprzętu IT), które aktualnie także, co do zasady, przewidują płatności etapowe (następujące po dostawie danej partii). W konsekwencji należy przyjąć, że przepisy zobowiązujące zamawiających do płatności cząstkowych albo zaliczek w najszerszym zakresie znajdą zastosowanie do zamówień na roboty budowlane.”[3].

 

Wprowadzenie do ustawy COVID-19 rozwiązań przewidzianych w nowym P.z.p., umożliwi wcześniejsze sprawdzenie ich wpływu na rynek zamówień publicznych, w tym stopień w jakim wpłyną one korzystnie na sytuację wykonawców, a w rezultacie ich zainteresowanie kontraktami publicznymi.



[1] https://www.uzp.gov.pl/strona-glowna/slider-aktualnosci/zmiany-w-zakresie-zamowien-publicznych-w-tarczy-antykryzysowej/zmiany-w-zakresie-zamowien-publicznych-w-tarczy-antykryzysowej

[2] https://www.rp.pl/Firma/305219892-Koronawirus-a-zamowienia-publiczne-spory-o-przetargi-beda-rozstrzygane.html

[3] Zob. K. Różowicz, Zmiana finansowania w kontraktach publicznych, Przegląd Komunalny, nr 2/2020, s. 38-39.

Konrad Różowicz

Konrad Różowicz

prawnik, partner

Masz pytanie?

Konrad Różowicz

prawnik, partner

Starsze wpisy

Newsletter Lexpress

Zapisz się do naszego branżowego
newslettera i bądź na bieżąco!

Pozostałe wpisy

Zamówienia publiczne03.04.2024

Czy można wytłumaczyć się z rażąco niskiej ceny zyskiem niematerialnym lub minimalizowaniem straty?

Zamówienia publiczne23.02.2022

Brak obowiązku określenia końcowego terminu naliczania kar umownych oraz ich kwoty maksymalnej – uzasadnienie uchwały III CZP 16/21

wszystkie wpisy
"

Nasze wsparcie prawne dedykujemy każdemu podmiotowi zaangażowanemu w ubieganie się i realizację zamówień publicznych - od lidera konsorcjum do podwykonawcy.

"

Dowiedz się więcej:

Zamówienia publiczne