serwis prowadzioi

06.11.2020

Zamówienia publiczne

Oferty elektroniczne w zamówieniach o wartości krajowej w świetle nowego P.z.p.

autor: Konrad Różowicz

Data 1 stycznia 2021 r. nie tylko wyznacza moment wejścia w życie nowego P.z.p. ale również wieńczy okres zawieszenia elektronizacji zamówień o wartości krajowej. Zmieniona rzeczywistość prawna, nie będzie jednak w pełni jednolita, albowiem elektronizacja zamówień o wartości krajowej nie w pełni powiela rozwiązania znane z praktyki ubiegania się o zamówienia o wartości unijnej.

Rozwiązania swoiste dla zamówień o wartości krajowej    

Przepisy nowego P.z.p. co do zasady unifikują reguły jakie obowiązują w zakresie komunikacji przy udzielaniu tzw. zamówień unijnych oraz krajowych. Przewidziano jednak pewne różnice.

art. 63 ust. 1 nowego P.z.p.

art. 63 ust. 2 nowego P.z.p.

W postępowaniu o udzielenie zamówienia lub konkursie o wartości równej lub przekraczającej progi unijne:

  • ofertę,
  • wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub w konkursie,
  • wniosek, o którym mowa w art. 371 ust. 3 (wniosek o dopuszczenie w systemie kwalifikowania wykonawców), oraz
  • oświadczenie, o którym mowa w art. 125 ust. 1 (oświadczenie wstępne wykonawcy),

- składa się, pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej.

W postępowaniu o udzielenie zamówienia lub konkursie o wartości mniejszej niż progi unijne:

  • ofertę,
  • wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub w konkursie,
  • oświadczenie, o którym mowa w art. 125 ust. 1 (oświadczenie wstępne wykonawcy)

- składa się, pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym, o którym mowa w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730 i 848) lub podpisem osobistym, o którym mowa w ustawie z dnia z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2019 r. poz. 653 i 730).

 

Powyższe zestawienie ukazuje, że spektrum dozwolonych prawnie rozwiązań w przypadku zamówień o wartości krajowej jest szersze niż w przypadku zamówień o wartości unijnej. Różnica pomiędzy art. 63 ust. 1 a ust. 2 nowego P.z.p. sprowadza się do rodzajów podpisów, jakimi może zostać opatrzone oświadczenia w postaci elektronicznej, przy jednoczesnym wywołaniu skutków prawnych przewidzianych w P.z.p. – np. skutecznym wniesieniu oferty w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

W zamówieniach o wartości krajowej kategorie oświadczeń wymienione w art. 63 ust. 2 nowego P.z.p., będą mogły zostać opatrzone:

  1. kwalifikowanym podpisem elektronicznym (tworząc formę elektroniczną),
  2. podpisem zaufanym, lub
  3. podpisem osobistym

i będą skuteczne. W konsekwencji np. plik w formacie .pdf (postać elektroniczna) będzie mógł zostać opatrzony jednym z trzech ww. rodzajów podpisów i będzie w pełni honorowany przez zamawiającego udzielającego zamówienie o wartości krajowej. Wybór pomiędzy jednym z ww. rodzajów podpisów pozostaje po stronie wykonawcy a zamawiającemu nie przysługuje uprawnienie do redukcji katalogu ustawowego, np. zapisami SWZ.

Podpis zaufany i podpis osobisty

Pojęcie podpisu zaufanego, w 2018 r. zastąpiło „podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP”. Uprzednia nazwa w sposób bardziej bezpośredni nawiązywała do platformy elektronicznej, jednakże również po zmianie stanu prawnej wskazana kategoria podpisu związana jest z ePUAP-em oraz profilem zaufanym. Podpis zaufany, stanowi podpis złożony przez użytkownika konta ePUAP.

Podpis osobisty jest zaawansowanym podpisem elektronicznych podlegającym weryfikacji za pomocą certyfikatu podpisu osobistego, zamieszczonego w dowodzie osobistym (warstwie elektronicznej dowodu). Skrótowo nośnikiem certyfikatu jest warstwa elektroniczna nowego dowodu osobistego. Podpisanie dokumentu następuje z wykorzystaniem dedykowanego czytnika oraz właściwego oprogramowania.

Wykonawcy wybierający rodzaj podmiotu jakim zamierzają się posługiwać, muszą pamiętać, że  nieposiadane podpisu kwalifikowane wyklucza wykonawcę z ubiegania się o zamówienia unijne.

Konrad Różowicz

Konrad Różowicz

prawnik, partner

Masz pytanie?

Konrad Różowicz

prawnik, partner

Starsze wpisy

Newsletter Lexpress

Zapisz się do naszego branżowego
newslettera i bądź na bieżąco!

Pozostałe wpisy

Zamówienia publiczne03.04.2024

Czy można wytłumaczyć się z rażąco niskiej ceny zyskiem niematerialnym lub minimalizowaniem straty?

Zamówienia publiczne23.02.2022

Brak obowiązku określenia końcowego terminu naliczania kar umownych oraz ich kwoty maksymalnej – uzasadnienie uchwały III CZP 16/21

wszystkie wpisy
"

Nasze wsparcie prawne dedykujemy każdemu podmiotowi zaangażowanemu w ubieganie się i realizację zamówień publicznych - od lidera konsorcjum do podwykonawcy.

"

Dowiedz się więcej:

Zamówienia publiczne