Zamówienia publiczne
Oferty elektroniczne w zamówieniach o wartości krajowej w świetle nowego P.z.p.
autor: Konrad Różowicz
Data 1 stycznia 2021 r. nie tylko wyznacza moment wejścia w życie nowego P.z.p. ale również wieńczy okres zawieszenia elektronizacji zamówień o wartości krajowej. Zmieniona rzeczywistość prawna, nie będzie jednak w pełni jednolita, albowiem elektronizacja zamówień o wartości krajowej nie w pełni powiela rozwiązania znane z praktyki ubiegania się o zamówienia o wartości unijnej.
Rozwiązania swoiste dla zamówień o wartości krajowej
Przepisy nowego P.z.p. co do zasady unifikują reguły jakie obowiązują w zakresie komunikacji przy udzielaniu tzw. zamówień unijnych oraz krajowych. Przewidziano jednak pewne różnice.
art. 63 ust. 1 nowego P.z.p. |
art. 63 ust. 2 nowego P.z.p. |
W postępowaniu o udzielenie zamówienia lub konkursie o wartości równej lub przekraczającej progi unijne:
- składa się, pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej. |
W postępowaniu o udzielenie zamówienia lub konkursie o wartości mniejszej niż progi unijne:
- składa się, pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym, o którym mowa w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730 i 848) lub podpisem osobistym, o którym mowa w ustawie z dnia z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2019 r. poz. 653 i 730). |
Powyższe zestawienie ukazuje, że spektrum dozwolonych prawnie rozwiązań w przypadku zamówień o wartości krajowej jest szersze niż w przypadku zamówień o wartości unijnej. Różnica pomiędzy art. 63 ust. 1 a ust. 2 nowego P.z.p. sprowadza się do rodzajów podpisów, jakimi może zostać opatrzone oświadczenia w postaci elektronicznej, przy jednoczesnym wywołaniu skutków prawnych przewidzianych w P.z.p. – np. skutecznym wniesieniu oferty w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
W zamówieniach o wartości krajowej kategorie oświadczeń wymienione w art. 63 ust. 2 nowego P.z.p., będą mogły zostać opatrzone:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym (tworząc formę elektroniczną),
- podpisem zaufanym, lub
- podpisem osobistym
i będą skuteczne. W konsekwencji np. plik w formacie .pdf (postać elektroniczna) będzie mógł zostać opatrzony jednym z trzech ww. rodzajów podpisów i będzie w pełni honorowany przez zamawiającego udzielającego zamówienie o wartości krajowej. Wybór pomiędzy jednym z ww. rodzajów podpisów pozostaje po stronie wykonawcy a zamawiającemu nie przysługuje uprawnienie do redukcji katalogu ustawowego, np. zapisami SWZ.
Podpis zaufany i podpis osobisty
Pojęcie podpisu zaufanego, w 2018 r. zastąpiło „podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP”. Uprzednia nazwa w sposób bardziej bezpośredni nawiązywała do platformy elektronicznej, jednakże również po zmianie stanu prawnej wskazana kategoria podpisu związana jest z ePUAP-em oraz profilem zaufanym. Podpis zaufany, stanowi podpis złożony przez użytkownika konta ePUAP.
Podpis osobisty jest zaawansowanym podpisem elektronicznych podlegającym weryfikacji za pomocą certyfikatu podpisu osobistego, zamieszczonego w dowodzie osobistym (warstwie elektronicznej dowodu). Skrótowo nośnikiem certyfikatu jest warstwa elektroniczna nowego dowodu osobistego. Podpisanie dokumentu następuje z wykorzystaniem dedykowanego czytnika oraz właściwego oprogramowania.
Wykonawcy wybierający rodzaj podmiotu jakim zamierzają się posługiwać, muszą pamiętać, że nieposiadane podpisu kwalifikowane wyklucza wykonawcę z ubiegania się o zamówienia unijne.
Konrad Różowicz
prawnik, partner
Masz pytanie?
Konrad Różowicz
prawnik, partner