serwis prowadzioi

01.02.2016

Nośniki reklamowe

Największe miasta już pracują nad uchwałą reklamową

autor: Wojciech Gwóźdź

W myśl rozwiązań przyjętych przez ustawę z dnia 24 kwietnia 2015 roku – o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz.U. z 2015 roku, poz. 774) [dalej także: ustawa krajobrazowa], rady gmin mogą stanowić uchwały ustalające zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane [dalej także: uchwały reklamowe].

Przed podjęciem uchwały reklamowej, rada gminy powinna podjąć uchwałę o przygotowaniu przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) projektu takiego aktu (w myśl art. 37b ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2015 roku poz. 199 i 443) [dalej także: u.p.z.p.]). Uchwała, o której mowa w art. 37b ust 1 u.p.z.p. to tzw. uchwała intencyjna.

Coraz więcej polskich gmin przystępuje do stanowienia uchwał intencyjnych, a tym samym, rozpoczyna proces prac nad właściwymi uchwałami reklamowymi.

Z naszych ustaleń wynika, że uchwały intencyjne podjęte już zostały lub są bliskie podjęcia w co najmniej kilku największych polskich miastach (takich jak: Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wlkp., Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Szczecin, Toruń czy Warszawa).

Również w innych miastach prowadzone są intensywne prace mające na celu opracowanie wstępnych założeń oraz rozpoznanie problemów i wyzwań związanych z uchwałami reklamowymi (np. Poznań).

Tym samym, pomimo, że zgodnie z art. 37b ust. 2 pkt 8 u.p.z.p., zbieranie uwag do projektu uchwały reklamowej następuje na dalszym etapie procedury jej stanowienia (w czasie jej wyłożenia do publicznego wglądu i przez okres 14 dni po zakończeniu okresu wyłożenia – wyłożenie zaś następuje już po sporządzeniu projektu uchwały reklamowej oraz po uzyskaniu niezbędnych opinii i uzgodnień), to zasadnym i celowym wydaje się podjęcie niezbędnych działań związanych z ustaleniem stanu prac nad uchwałą oraz dalszych zamierzeń właściwych organów już dzisiaj.

Im szybciej zainteresujemy się projektowanymi rozwiązaniami w zakresie uchwały reklamowej, tym więcej czasu będziemy mieli na ich ewentualną ocenę oraz przygotowanie rzeczowych i merytorycznych uwag.

Co do możliwości wpływania na treść uchwał reklamowych odsyłam również do mojego artykułu z dnia 15 lipca 2015 roku pt. „Jak można wpływać na treść uchwał reklamowych”.

Wojciech Gwóźdź

Wojciech Gwóźdź

radca prawny, konsultant

Masz pytanie?

Wojciech Gwóźdź

radca prawny, konsultant

Starsze wpisy

Newsletter Lexpress

Zapisz się do naszego branżowego
newslettera i bądź na bieżąco!

Pozostałe wpisy

Nośniki reklamowe19.07.2023

Kiedy można legalnie posadowić reklamę w pasie drogowym?

Nośniki reklamowe29.06.2023

Budowa billboardu – jak to zrobić zgodnie z prawem?

wszystkie wpisy
"

Nałożenie administracyjnej kary pieniężnej może zdestabilizować działalność twojej firmy – my pomożemy Ci działać tak, by sankcje nie stanowiły zagrożenia.

"

Dowiedz się więcej:

Kary Administracyjne