Nośniki reklamowe
Największe miasta już pracują nad uchwałą reklamową
autor: Wojciech Gwóźdź
W myśl rozwiązań przyjętych przez ustawę z dnia 24 kwietnia 2015 roku – o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz.U. z 2015 roku, poz. 774) [dalej także: ustawa krajobrazowa], rady gmin mogą stanowić uchwały ustalające zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane [dalej także: uchwały reklamowe].
Przed podjęciem uchwały reklamowej, rada gminy powinna podjąć uchwałę o przygotowaniu przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) projektu takiego aktu (w myśl art. 37b ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2015 roku poz. 199 i 443) [dalej także: u.p.z.p.]). Uchwała, o której mowa w art. 37b ust 1 u.p.z.p. to tzw. uchwała intencyjna.
Coraz więcej polskich gmin przystępuje do stanowienia uchwał intencyjnych, a tym samym, rozpoczyna proces prac nad właściwymi uchwałami reklamowymi.
Z naszych ustaleń wynika, że uchwały intencyjne podjęte już zostały lub są bliskie podjęcia w co najmniej kilku największych polskich miastach (takich jak: Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wlkp., Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Szczecin, Toruń czy Warszawa).
Również w innych miastach prowadzone są intensywne prace mające na celu opracowanie wstępnych założeń oraz rozpoznanie problemów i wyzwań związanych z uchwałami reklamowymi (np. Poznań).
Tym samym, pomimo, że zgodnie z art. 37b ust. 2 pkt 8 u.p.z.p., zbieranie uwag do projektu uchwały reklamowej następuje na dalszym etapie procedury jej stanowienia (w czasie jej wyłożenia do publicznego wglądu i przez okres 14 dni po zakończeniu okresu wyłożenia – wyłożenie zaś następuje już po sporządzeniu projektu uchwały reklamowej oraz po uzyskaniu niezbędnych opinii i uzgodnień), to zasadnym i celowym wydaje się podjęcie niezbędnych działań związanych z ustaleniem stanu prac nad uchwałą oraz dalszych zamierzeń właściwych organów już dzisiaj.
Im szybciej zainteresujemy się projektowanymi rozwiązaniami w zakresie uchwały reklamowej, tym więcej czasu będziemy mieli na ich ewentualną ocenę oraz przygotowanie rzeczowych i merytorycznych uwag.
Co do możliwości wpływania na treść uchwał reklamowych odsyłam również do mojego artykułu z dnia 15 lipca 2015 roku pt. „Jak można wpływać na treść uchwał reklamowych”.
Wojciech Gwóźdź
radca prawny, konsultant
Masz pytanie?
Wojciech Gwóźdź
radca prawny, konsultant