serwis prowadzioi

27.07.2017

Nośniki reklamowe

Szyldy trzeba będzie dostosować do nowych przepisów

autor: Agata Legat

Tzw. uchwały reklamowe, coraz liczniej w skali kraju podejmowane, dotyczą nie tylko typowych nośników reklamowych, ale również, o czym niekiedy się zapomina, szyldów.

Podpadają pod tę kategorię wszelkie tablice oraz urządzenia informujące o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której się znajdują, a więc na przykład nazwa/logotyp sklepu, restauracji, punktu usługowego.

Uchwały reklamowe ustalają zasady, warunki usytuowania, gabaryty oraz liczbę szyldów, które mogą być umieszczone na danej nieruchomości przez podmiot prowadzący na niej działalność.

Co istotne, przepisy uchwał reklamowych odnoszą się nie tylko do tych szyldów, które powstaną po ich wejściu w życie, ale także szyldów już istniejących. Uchwała reklamowa określi warunki i termin ich dostosowania do nowych przepisów. Minimalny okres dostosowawczy to 12 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.

Praktyka w tym zakresie jest różna. Przykładowo: łódzka uchwała reklamowa przewiduje dla szyldów, w zależności od ich lokalizacji, roczny lub dwuletni okres dostosowawczy. Z kolei w Opolu przewidziano 30-miesięcy na dostosowanie szyldów do nowych wymagań. Projekt warszawskiej uchwały reklamowej zakłada natomiast 3-letni okres dostosowawczy.

Jedno natomiast dla wszystkich uregulowań jest wspólne - uchwała zawsze musi określić termin dostosowania szyldów do nowych wymogów.

Nowe przepisy mogą być szczególnie kłopotliwe dla przedsiębiorców, którzy posiadają ustandaryzowane oznaczenia - może się bowiem okazać, że trzeba je będzie dostosować do różnych wymogów obowiązujących na obszarach różnych gmin.

Dlatego warto zainteresować się, czy na obszarze gminy, w której prowadzimy działalność, trwają prace nad uchwałą reklamową. Analogicznie, jak ma to miejsce przy uchwalaniu planu miejscowego, także i w tej procedurze, zainteresowani mają prawa składania uwag do opracowywanych projektów uchwał i w ten sposób wpływać na ich treść, minimalizując koszty związane z obowiązkami dostosowawczymi.

Agata Legat

Agata Legat

radca prawny, partner

Masz pytanie?

Agata Legat

radca prawny, partner

Starsze wpisy

Newsletter Lexpress

Pozostałe wpisy

Nośniki reklamowe09.07.2015

Budowa reklam po wejściu w życie ustawy krajobrazowej

Nośniki reklamowe05.08.2015

Kto odpowiada za reklamy?

wszystkie wpisy
"

Nałożenie administracyjnej kary pieniężnej może zdestabilizować działalność twojej firmy – my pomożemy Ci działać tak, by sankcje nie stanowiły zagrożenia.

"

Dowiedz się więcej:

Kary Administracyjne