serwis prowadzioi

17.05.2022

Proces inwestycyjny

Reforma planowania przestrzennego – plan ogólny gminy - cz. 2

autor: Kinga Grzelak

Plan ogólny gminy to nowy instrument planistyczny przewidziany przez ustawodawcę w ramach projektowanej reformy systemu planowania przestrzennego. Dokument ten ma zastąpić studium i w opozycji do niego zawierać ustalenia o stosunkowo niewielkiej liczbie i bardzo zwięzłej formie. Pisaliśmy o tym w poprzedniej części pt. Reforma planowania przestrzennego – plan ogólny gminy - cz. 1. W niniejszym artykule został przedstawiony zakres normatywny planu ogólnego.

Normy zawarte w planie ogólnym będą miały na celu wskazanie ram, w jakich ma się mieścić docelowe zagospodarowanie przestrzeni i będą stanowić wytyczne dla szczegółowych działań projektowych na kolejnych etapach procesu planistycznego. Z tego względu projektodawca zdecydował się na następujący podział zapisów planu ogólnego:

1. Strefy planistyczne

Podstawowym ustaleniem planu ogólnego będzie zobrazowanie struktury funkcjonalno-przestrzennej poprzez podział obszaru gminy na strefy planistyczne. W ramach strefy określony zostanie katalog dopuszczalnych funkcji terenów umożliwiający powiązanie ustaleń planu ogólnego ze szczegółowymi rozstrzygnięciami planistycznymi na poziomie planu miejscowego czy decyzji o warunkach zabudowy.

W projektowanym art. 13c dokonano skategoryzowania stref planistycznych planu ogólnego – ustawodawca przewidział 12 stref. Podział na strefy ma być fundamentem do formułowania ustaleń planu ogólnego, a tym samym ma on mieć kluczowe znaczenie z punktu widzenia koordynowania norm określanych w planach miejscowych i warunków zabudowy ustalanych w decyzjach administracyjnych.

W myśl propozycji ustawowej, należy dopuścić a wręcz wspierać możliwość mieszania się funkcji, które nie generują ze sobą konfliktów. Zgodnie z zamierzeniem projektodawcy, planując miasto, powinno się kształtować struktury wielofunkcyjne, w których odległości od obiektów realizujących podstawowe potrzeby mieszkańców są jak najmniejsze[1]. Stąd też proponuje się wyodrębnienie m.in. strefy wielofunkcyjnej z zabudową mieszkaniową wielorodzinną, z zabudową mieszkaniową jednorodzinną lub z zabudową zagrodową.

W ramach kategorii stref wydzielono także między innymi:

  • strefę usługową – z myślą o dużych kompleksach monofunkcyjnych związanych z realizacją usług administracji, edukacji, ochrony zdrowia, opieki społecznej, kultury, sportu, ale także usług biurowych czy kultu religijnego;
  • strefy otwarte – tj. obszary, które gminy będą chciały chronić przed ekspansją zabudowy (tereny lasów, tereny rolnictwa, tereny wód oraz tereny zieleni naturalnej);
  • strefy komunikacyjne przewidziano dla dużych obiektów infrastruktury komunikacyjnej, istniejących lub których lokalizacja została już ustalona poprzez wyznaczenie linii rozgraniczających teren inwestycji. W strefie tej znajdą się m.in. lotniska, dworce i linie kolejowe, autostrady i drogi ekspresowe.

2. Gminne standardy kształtowania zabudowy

Gminne standardy kształtowania zabudowy to obligatoryjny element planu ogólnego. Będą przybierały formę katalogu wydzielonych w planie ogólnym stref planistycznych. Każdą strefę opisywać będą wskaźniki i parametry urbanistyczne. W ramach tych wskaźników należy określić: maksymalną nadziemną intensywności zabudowy i maksymalną wysokość zabudowy oraz wskaźnik minimalnej powierzchni biologicznie czynnej.

W zależności od strefy, ustalenie w/w parametrów będzie obowiązkowe bądź fakultatywne (zob. projektowany art. 13e ustawy).

3. Gminne standardy dostępności infrastruktury społecznej

Zaproponowane w art. 13f przepisy pozwolą gminom posługiwać się narzędziem, którego celem jest zagwarantowanie odpowiedniego standardu nowych inwestycji mieszkaniowych w zakresie ich dostępu do niezbędnych usług publicznych.

W projekcie nowelizacji uzależniono możliwość lokalizacji inwestycji mieszkaniowych od sąsiedztwa obiektów infrastruktury społecznej, mogących obsłużyć przyszłych mieszkańców. W art. 13f ust. 1 jako obiekty infrastruktury społecznej wskazano szkołę podstawową i obszar zieleni publicznej, czyli obiekty realizujące najbardziej powszechne codzienne potrzeby społeczne: edukację oraz wypoczynek i rekreację. W ust. 2 i 3 szczegółowo opisano, w jakich sytuacjach można mówić o zapewnieniu dostępu terenów mieszkaniowych do wskazanych obiektów infrastruktury społecznej. W obu ustępach spełnienie standardu oparto o badanie drogi dojścia do tego obiektu od granicy działki ewidencyjnej, na której zlokalizowana ma być zabudowa mieszkaniowa.

Art. 13e ust. 1 stanowi o fakultatywnym charakterze standardów dostępności infrastruktury społecznej, możliwych do ustalenia w planie ogólnym. Projektodawca zdecydował zatem o przeniesieniu ciężaru decyzji o ustanowieniu gminnych standardów w obszar władztwa planistycznego gmin.

Jeżeli jednak standardy te zostaną ustalone, tereny mieszkaniowe będą mogły być wyznaczane w planach miejscowych (w tym zintegrowanych planach inwestycyjnych) i w decyzjach o warunkach zabudowy tylko pod warunkiem spełnienia standardów dostępności infrastruktury społecznej.

Większą elastyczność tego narzędzia zapewni także możliwość ustanowienia gminnych standardów od innych obiektów infrastruktury społecznej, które gmina sama zaproponuje i dla których sama określi zasady zapewnienia dostępu.

4. Obszary uzupełnienia zabudowy

Gminy otrzymają możliwość wyznaczenia obszarów uzupełniania zabudowy, na których nowa zabudowa będzie mogła być realizowana jako wypełnienie istniejących i wykształconych struktur funkcjonalno-przestrzennych. W praktyce oznaczać to będzie, że tylko na tych terenach będzie możliwe wydawanie decyzji o warunkach zabudowy. Na pozostałym obszarze, nowe obiekty będą mogły być lokalizowane wyłącznie w oparciu o plany miejscowe, w tym zintegrowane plany inwestycyjne.

5. Obszary zabudowy śródmiejskiej

Obszar zabudowy śródmiejskiej został zdefiniowany jako położony w mieście obszar zwartej, intensywnej zabudowy mieszkaniowej i usługowej, w szczególności handlowej i administracyjnej.

Wyznaczenie w planie ogólnym granic obszarów zabudowy śródmiejskiej spowoduje, że możliwe będzie dla nich formułowanie szczególnych zasad zagospodarowania dotyczących m.in. minimalnej powierzchni biologicznie czynnej czy odległości między budynkami, określonych w przepisach wydanych na podstawie ustawy Prawo budowlane.

 


[1] zob. uzasadnienie do projektu z dnia 22 kwietnia 2022 r. dot. nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw, s. 10.

Kinga Grzelak

Kinga Grzelak

radca prawny, konsultant

Masz pytanie?

Kinga Grzelak

radca prawny, konsultant

Starsze wpisy

Newsletter Lexpress

Zapisz się do naszego branżowego
newslettera i bądź na bieżąco!

Pozostałe wpisy

Proces inwestycyjny28.09.2023

Jak kwalifikować przedsięwzięcia? Interpretacja zapisów rozporządzenia w sprawie przedsięwzięć cz. I

Proces inwestycyjny29.06.2022

W jaki sposób zarejestrować Spółkę z o.o.? Tradycyjnie, u Rejenta, czy może elektronicznie?

wszystkie wpisy
"

Wspieramy branżę budowlaną na wszystkich etapach procesu inwestycyjnego, pomagamy budować sprawnie i bezpiecznie.

"

Dowiedz się więcej:

Inwestycje budowlane