Zamówienia publiczne
Rozszerzenie zakresu informacji podlegających utajnieniu w nowym P.z.p.
autor: Konrad Różowicz
W wyniku dokonanej w ramach nowego P.z.p. redukcji zakresu informacji jakie zamawiający obowiązani będą podać do publicznej wiadomości w ramach sesji otwarcia ofert, rozszerzeniu ulegnie potencjalny zakres informacji, które wykonawcy ubiegający się o uzyskanie zamówienia publicznego będą mogli objąć tajemnicą przedsiębiorstwa. Informacjami tymi będą: termin wykonania zamówienia, warunki płatności oraz okres gwarancji. W szczególności ostatnia z wymienionych kategorii informacji posiada potencjał posiadania przymiotów tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 2 u.z.n.k.
Redukcja ujawnianych informacji w związku z otwarciem ofert
Redukcja katalogu informacji podawanych w związku z otwarciem ofert została dokonana w sposób sztywny. W konsekwencji niezależnie od tego jakiego zamówienia dotyczy postępowanie, czy też jakie kryteria oceny ofert zostały zastosowane w postępowaniu, w wyniku otwarcia ofert ujawniane są zawarte w nich informacje o:
1) nazwach albo imionach i nazwiskach oraz siedzibach lub miejscach prowadzonej działalności gospodarczej albo miejscach zamieszkania wykonawców, których oferty zostały otwarte;
2) cenach lub kosztach zawartych w ofertach.
Powyższe wywołuje wpływ na zakres informacji jakie mogą zostać objęte tajemnicą przedsiębiorstwa. Zgodnie bowiem z art. 18 ust. 3 nowego P.z.p., który zastępuje dotychczasowy art. 8 ust. 3 P.z.p., z zakresu informacji, które można zastrzec jako tajemnicę wyłączone są informacje ujawniane w toku otwarcia ofert (art. 22 ust. 5 nowego P.z.p.; art. 86 ust. 4 P.z.p.)
Okres gwarancji jako tajemnica przedsiębiorstwa
Zgodnie z art. 11 ust. 2 u.z.n.k. tajemnicą przedsiębiorstwa są informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.
Z definicji tajemnicy przedsiębiorstwa nie wyłączono np. informacji dotyczących okresu gwarancji. Uznanie informacji dotyczących okresu gwarancji za tajemnicę przedsiębiorstwa nie następuje jednak automatycznie. Wręcz przeciwnie to wykonawca musi wykazać, że taka informacja ma przymiot informacji poufnej. We wskazanym kontekście należy pamiętać, że tajemnica przedsiębiorstwa stanowi nie tylko swoisty zasób, ale również zasób wyjątkowy a w konsekwencji nie sposób przyjąć, że okres gwarancji per se stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa.
Powyższego nie można jednak wykluczyć albowiem informacje o okresie gwarancji mogą stanowić m.in. emanację sposobu zorganizowania przedsiębiorstwa w postaci szczególnie korzystnych kontaktów handlowych, czy też aspektami technicznymi lub technologicznymi oferowanych towarów lub usług. W rezultacie będą one stanowić część wiązki informacji prawnie chronionej (element zbioru). W szczególności powyższe może nastąpić w sytuacji w której okres gwarancji jest zdecydowanie dłuższy niż typowy „okres” oferowany przez konkurentów, a powyższe nie stanowi wyłącznie „zagrywki handlowej” czy wręcz samo przez się nie jest deliktem nieuczciwej konkurencji (zob. wyrok KIO z dnia 23 marca 2016 r., KIO 369/16). Zważając na powyższe, ukazaną zmianę regulacji należy uznać za uchylenie dotychczas zamkniętej furtki, a nie za otwarcie jej na oścież i dozwolenie na nielimitowane i nieuzasadnione utajnianie informacji o zaoferowanym okresie gwarancji.
Konrad Różowicz
prawnik, partner
Masz pytanie?
Konrad Różowicz
prawnik, partner